برگزاری مراسم یادبود درگذشتگان و اموات (ختم، چهلم، سالگرد و...) و هزینه های
🔴💎با سلام به همه عزیزان
درباره موضوع فوق (برگزاری مراسم و ... اموات و درگذشتگان) چند نکته را عرض می نمایم:
1-دنیا یکی از مراحل زندگی جاودانه انسان است که اولین مرحله نبوده و آخرین هم نیست و حیات انسان تا قیاوت و بازگشت به مبدأ هستی ادامه دارد؛ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ(بقره156)
2- طبق فرمایش قرآن کریم ؛ خداوند امت اسلام را امت وسط و متعادل قرار داده است(بقره143). نه افراط یونان باستان در تجلیل از اموات و نه تفریط غرب در فراموشی مردگان!
3- طبق بیان قرآن کریم؛ هر انسانی در گرو اعمال خودش می باشد(مدثر38)
4- انسان پس از مرگ کاری از دستش برنمی آید مگر با سنت حسنه ای ، یا صدقه جاریه ای که خودش ایجاد کرده باشد، یا عمل خیری به نیت او توسط دیگران صورت گیرد. آنهم به شرط اخلاص و ایمان.
5- تکریم درگذشتگان چند فایده دارد؛
*نگهدارى حرمت وقدرشناسى از آنان، که نشانه عزّت و شرف انسانى است.
*عبرت از زندگی و مرگ و فنای دنیا و زدودن غفلت قلب در برابر زرق و برق دنیا .
* همدردی و نوعدوستی و تسلّى خاطر بازماندگان و آرامش دادن به آنها.
*حفظ میراث فرهنگى و معنوی قوم و ملّت و استحکام و اتحاد اجتماعی.
*تدارک خیرات و مبرّات برای درگذشته در عالم برزخ و قیامت(که دنیا و آخرت یک زندگی پیوسته است و مرگ پلی انتقال از دنیا به عالم برزخ و آخرت است).
6-رفتارها و آداب و رسوم هر قوم زائیده افکار و اعتقادات آنهاست که متأثر از آگاهی، عادات، وهم و خیال، گرایش های نفسانی و ... است.
7- انبیاء آمده اند تا نادانسته را به انسان آموزش دهند و انحرافات را اصلاح کنند و راه سعادت را هموار نمایند و رفتارهای انسان را از پیروی هوای نفس به پیروی عقل سلیم جهت دهی و هدایت نمایند.
8- آداب و رسوم گرامیداشت اموات نیز باید در چهارچوب عقل و شرع باشد تا از انحراف و ابتذال به دور باشد.
9- برگزاری مراسم امری بسیار نیکو و دربردارنده آثار ذکر شده می باشد. به شرطی که ؛
*از چشم و هم چشمی به دور و به رقابت و تجمل کشیده نشود.
*حق خود میت ضایع نگردد(واجبات مالی و عبادی او ادا گردد)
*حق ورثه و ایتام محفوظ باشد .
*افراد را دچار تکلف و اکراه نکند.و خدای ناکرده بدون اجازه و رضایت حتی یکی از ورثه مصرف نشود.
*مایه تسلی و آرامش باشد، نه باعث نگرانی و اضطراب مخارج و پذیرایی و بدهی و ... .
10- در سیره و سنت پیامبر اسلام آمده است: که اطرافیان و همسایگان متوفی، غذای صاحب عزا را تأمین نمایند تا آنها به عزاداری بپردازند نه اینکه باری بر دوش آنها باشند و تأمین غذای خود را به آنها تحمیل کنند.
11- توجه داشته باشیم که ؛
***غذا خوردن نزد مصیبت زدگان و با خرج آنان، از رفتارهای جاهلیت است و سنت پیامبر(ص) فرستادن غذا برای مصیبتزدگان است (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 182)
***تسلیت دادن به خانواده مردگان که واجبی دینی (مستحب مؤکد) است، باید بعد از دفن مرده انجام شود و مقدار تسلیت آن است که در مجلسی حاضر شوی تا صاحب عزا تو را ببیند(امام صادق(ع) درباره حضور در خانه و مجالس میت برای تسلا بخشی)(وسایل الشیعه، ج 3، ص 216، ح 3448)
***غذا خوردن در منزل متوفی در سه روز اول فوت متوفی، کراهت دارد و یا حداقل خوردنش اشکال دارد.(توضیح المسائل)
شایسته است صاحبان عزا اعلام دارند که هزینه اطعام و پذیرائی به نیت میت صرف نیازمندان خواهد شد. این امر، شیوهای عقلانی و پسندیده و مطابق سنت پیامبر و تأکید امام صادق(ع) است و جا دارد رفته رفته این روش در همه شهرها نهادینه شود تا برای همیشه هم صاحب عزا و مصیبت، دغدغه پذیرایی و اطعام و صرف هزینه سنگین نداشته باشد و هم خدمتی باشد برای مصیبت زدگانی که وضع مالی خوبی ندارند و در کنار مصیبت خود، نگران هزینه سنگین اطعام مهمانان و آشنایان هستند. در نتیجه خیرات و مبرّات جاودانه به ارواح اموات مربوطه واصل گردیده و عنایت و دعای خیرشان از سرای جاوید، و دعای خیر بهره مندان در دنیا شامل حال همه شده و برکات و رحمات الهی را نازل نماید.
12- برای مشکل مهمانان از راههای دور نیز؛ الف)؛ مراسم با وعده پذیرایی همزمان نشود. ب) مانند بسیاری مراسمات؛ اقوام و فامیلهای مهمانان از ایشان پذیرایی نمایند.
و من الله التوفیق