شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ خدایا در این روز مرا هوش و بیداری و خودآگاهی نصیب فرما
فراموشکاری و خواب و غفلت از عوامل مهم انحراف و کجروی و دور شدن از مسیر و چه بسا نابودی است.
فراموشکاری آفت بزرگ انسانهاست. و هرچه موقعیت اجتماعی و مسئولیت بالاتر باشد ، این آفت سخت تر و تأثیر گذار تر است .
فراموشی خود، خدا، سرمایه ها، و ارزش حقیقی باعث دور شدن از اخلاق، انصاف، عدالت، همدردی، احساس مسئولیت ، دنیا گرایی، آخرت گریزی و در نتیجه افتادن به ورطه هلاکت و حیوانیت و به دنبال آن جهنمی شدن می شود.
در اثر غفلت است که انسانی که اشرف مخلوقات بوده و کمترین بهای او بهشت است و جایگاهش بهشت و بقاء عندالله ، به پست ترین امور خود را می فروشد و خود هیزم جهنم شده و نابود میشود!!!
در اثر غفلت شیطان قسم خورده بر انسان سوار شده و او را به آنجا که قسم خورده است می کشاند و از هستی و هویت اصلی و الهی اش خارج می کند.
با تذکر و یادآوری هم اگر بیدار نگردد به این سقوط دردناک حسرت زای حسرت افروز ادامه داده و سرعت سقوط نیز بر هلاکتش می افزاید.
وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان
سفیه کسی است که توانایی و قدرت اداره خود و دیگران را ندارد.
آنچه در لغت و فقه درباره سفیه گفته شده ؛در فقه، سفیه به معنای کسی دانسته شده است که اموال خود را در غیر اغراض صحیح (عقلائی) صرف میکند و ملکه یا صفت و حالتی در او وجود ندارد که موجب حفظ و نگهداری ...
سفیه نادان, بی خرد, بی حلم, بدخو, سفائ جمع ( صفت ) 1 - نادان بی اطلاع . 2 - ابله احمق کم عقل جمع سفهائ . تسفیه سفیه خواندن بی خرد خواندن سفیهی 1 - نادانی .
معنای سفیه. کلمه سفه به معنای سبکی عقل است،(در فارسى مىگویند که: عقل فلانى پارسنگ مىبرد)، و گویا در اصل به معناى مطلق سبکى و سستى چیزى است که نباید ...
قرآن دو گروه را جزو سفها می داند؛
نادان
رویگردان از حق با وجود شناخت آن
وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ و از هر خیری که در این روز نازل میفرمایی مرا نصیب بخش
خیر ، آنچه که انسان به آن تمایل دارد و طبعش می پسندد.
به خود و دیگران منفعت می رساند.
باعث آرامش خاطر خود و دیگران می شود.
مورد خواست و رضایت خداست.
خواسته و خواهان خداوند و خوبان است.
...
ماه مبارک فرصت انجام خوبی هاست ! چرا که مهمترین مانع خیر و خوبی یعنی شیطان را دست و پا بسته اند تا خوب باشیم وخوبی را مزه و تجربه کنیم.
پس خوبی ها را بشناسیم،
عمل کنیم،
استمرار دهیم
و در طول سال و عمر و زندگی مان به آنها پایبند بوده و ترک نکنیم.
خیرها ابعاد مختلف دارند؛ فردی ، اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی، عاطفی، و...
نماز، روزه، تلاوت قرآن، ...
احسان، اطعام، صدقه، و...
مهربانی، محبت ، همراهی، و.... به خانواده و خویشان
همدردی، احترام و...
بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین به حق جود و کرمت ای جود و بخشش دارترین عالم.
بخشندگی زیاد معنای جود است و جواد یعنی بخشنده و أجود یعنی بخشنده ترین!
صفات خدا را متذکر شدن باید برای ما حاوی پیام باشد ؛
و آن اینکه خداوند اینگونه است!!
ما هم خود را شبیه به خدا کنیم!
که فرمود؛ یا داوود! به مردم بگو ؛ تخلّقوا بأخلاق الله
و اصلا هدف و نتیجه انجام عبادات و دستورات دینی رسیدن به این مرحله ، یعنی اخلاق خدایی را دارا شدن است.
اگر چنین نیستیم،!
یا عبادتمان مشکل دارد !؟
یا نیاتمان و یا در مسیر دیگری هستیم و بد عمل میکنیم.