در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

زندگی درخشان هدایتگران راه نجات ؛ انبیاء و اولیاء الهی !
سعی میکنم خوشه ای از خرمن گهربار برچیده در معرض نمایش علاقمندان به زندگی پاک و سالم قرار دهم .
تا سبک زندگی ما همچون ستارگان درخشان آسمان انسانیت و بندگی الهی گردد.
به لطف و عنایت الهی

پیوندهای روزانه
پیوندها

اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ  خداوندا در این روز به ارتکاب نافرمانیت خوارم مگردان

تخلف و اشتباه در همه فرهنگها و ملتها و نیز در همه کشورها دارای مؤاخذه، تنبیه و جریمه بوده و آثار و پی‌آمدهایی را برای ارتکاب شونده ببه دنبال دارد.

هرچه تخلف شونده و قانون و مقررات بزرگتر و مهمتر باشد، شدت مجازات نیز بیشتر خواهد بود. لذا مقدسات در هر ملیت وکشوری دارای جایگاه ویژه و حریم مقدسی است.

از سوی دیگر هرچه مرتکب شونده دارای شخصیت و موقعیت ممتاز و قابل توجهی باشد ، تخلف او نیز از نگاه مردم و جامعه دارای تأثیرات مخرب تر و بیشتری بوده و نکوهش بالاتری را به دنبال دارد.

خداوند متعال به عنوان ربّ الارباب و خالق آسمانها و زمین وموجودات و... چه جایگاه  و رتبه ای دارد!؟

اوامر و دستورات و مقررات مملکت او جقدر مهم و معتبر و دارای جایگاه ویژه است!؟

تخلف او چقدر بزرگ و جسارت آمیز است!؟

متخلف او چقدر پست و حقیر و رذل می‌تواند باشد!؟

با توجه به اشرف مخلوقات بودن انسان، متخلف او چقدر مورد شماتت و سرزنش دیگران باید باشد!؟‌

حال این خدای مهربان اگر بخواهد بنده و فرد خاطی را مجازات کند؟! آیا چیزی برای او باقی می‌ماند؟؟ خیر ! خوار، پست، حقیر و نابود می شود. چه ظاهری و چه باطنی!

گناه انسان را به نابودی می کشاند! نه اینکه خداوند انتقام بگیرد! خیر! بلکه خاصیت گناه سوزانندگی و خوار گرداندن است، به اذن و اراده و حکم الهی! همچون برق که خشک کننده فرد دست زننده بدون عایق است.

خدایا ما را به نافرمانی و گناهانمان خوار نفرما و پرده ستاریتت را بر ما بپوشان و از گناهانمان در گذرکه ؛ وإن خذلتنى فمن ذا الّذی ینصرنى (مناجات شعبانیه)

وَ لا تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ    و مرا به شلاق های عذاب نکوبان 

گناه را ذنب می گویند، زیرا دنباله دارد . دنباله آن گریبان انسان را می گیرد. تبدیل به شلاق ها و گرزهایی شده ، به اراده الهی بر فرد مجرم فرود می آیند . و این عذاب است که از آسمان و زمین بر بنده آلوده و گنهکار می بارد.

برخی را می‌بیند و درک می‌کند و برخی را اصلا متوجه نیست که عذاب است. مثل از دست دادن لذت مناجات و انس با پروردگار که شاید از بدترین عذاب های الهی است .

نیز در دعای شریف "ابوحمزه" عرض‌ می‌شود که؛ إلهی لا تؤدّبنی بعقوبتک...

از سویی خداوند همه صفاتی را که تک تک بندگان دارند یکجا داراست. لذا غیور است و اگر مشاهده نماید که فطرت و شرافت انسانی انسان که امانت او در نزد بندگان است لکه دار می گردد و دارنده آن جسورانه  به حتاکی و تخلف مبادرت نموده ، قصد جنگ با خداوند را دارد نه تنها او را نمی‌آمرزد بلکه پرده پوشی وستاریت را کنار می نهد و او را رسوا می نماید که علاوه بر آسمانیان ، زمینیان نیز شاهد رسوایی اش باشند.

"الهى، قد سترت علىّ ذنوبا فی الدّنیا، و انا احوج إلى سترها علىّ منک فی الاخرى" ( مناجات شعبانیه)


وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ    و مرا از عوامل غضبت  حفظ و حراست فرما

عوامل سخط الهی را در فراز روز نخست عرض کردیم.

یقینا دوری از عوامل سخط الهی و توجه به فرامین حضرت باری رمز نجات و رستگاری و آرامش خواهد بود.

- آنجا که خداوند خواسته باشم و آنجا که نمی‌پسندد وخوش ندارد نباشم.

- او را و فرامینش را بشناسم .

- سعی در عمل به دستورات و ترک نواهی‌اش نمایم.

- رابطه ام را با حضرتش ، با انبیائش، با اولیاء و ائمه اطهار حفظ نمایم.

- احسان و نیکی نمایم.

- انفاق و دستگیری از دیگران نمایم.

- حدود او را برپا و امر او را بر خواست خود ارجح بدانم.

و...که مهمترین آنها ترک کنم آنچه نمی‌پسندد و ملزم شوم به آنچه می‌پسندد.


بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ     به منت و نعماتت

باید بر من منت بگذارد و نعمت هایش را در نظرم بنمایاند.

بسیاری هستند که نعمت دارند و نمی‌بینند و همیشه نیمه خالی لیوانشان را نگاه می‌کنند. لذا غافل شده و به بیراهه رفته ‌، سراغ غیر او را می‌گیرند و در برابر غیر او که همه محتاج اویند کرنش کرده و تواضع می نمایند.

این منت ستودنی و شیرین است.


یَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ       ای انتهای آرزوی آرزومندان.

هرچه را که دنبال کنم انتها دارد جز تو که انتهای همه چیز و آغاز بی انتهایی!

انتها یعنی بن بست و بن بست یعنی سرخوردگی و سرخوردگی یعنی گریزان شدن از خود و دیگران و این آغاز نابودی است.

و می‌تواند آغاز حیات هم باشد! چه اینکه برگشت و توبه به منتها رغبت آرزومندان باشد<

وصل شدن به بی نهایت و سرخوشی باشد.

بی انتها، یعنی رهایی از خود و سر بلندی!

سربلندی تا آنجا که انتها ندارد!

سربلندی یعنی رشد تا آنجا که توقف ندارد!

رشد یعنی بالندگی و سرزندگی و شادابی بدون غم و افسردگی و هر آنچه انسان به آن راغب است .

پروردگارا!

                ما را

                        به دریا، نه!

                                         به آسمان، نه!

                                                               ما را به وجود بی انتهای خودت که منتهای رغبت دوستان واولیائت بوده و هست متصل بفرما!!!

الهى، هب لی کمال الانقطاع إلیک، و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتّى تخرق ابصار القلوب حجب النّور، فتصل إلى معدن العظمة.«مناجات شعبانیه»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۴
مهدی مینایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی