در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

زندگی درخشان هدایتگران راه نجات ؛ انبیاء و اولیاء الهی !
سعی میکنم خوشه ای از خرمن گهربار برچیده در معرض نمایش علاقمندان به زندگی پاک و سالم قرار دهم .
تا سبک زندگی ما همچون ستارگان درخشان آسمان انسانیت و بندگی الهی گردد.
به لطف و عنایت الهی

پیوندهای روزانه
پیوندها

فضیلت نماز جماعت و آثار و برکات آن

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۵۶ ب.ظ


نماز - احادیث نماز جماعت

      احادیث نماز جماعت

حضور در نماز جماعت با قصد پاک

پیامبر (ص ) :

من اتی الجماعة ایمانا واحتسابا استأنف العمل

      کسی  که در نماز جماعت با ایمان و قصد پاک و خشنودی خداداخل شود،اعمال خود را از سر گیرد. (کنایه از این است که گناهان گذشته اش بخشیده می شود ثواب الاعمال ، ص 87 

      

      نماز جماعت سبب ورود به بهشت

پیامبر (ص ) :

فما من مؤمن مشی الی الجماعة الا خلف الله علیه اهوال یوم القیامة ، ثم یأمر به الی  الجنة

پس مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوندتبارک و تعالی  ترس وهراس روز قیامت را برای او سبک می گیرد، سپس او راامر می کند به ورود به بهشت . وسائل الشیعه ، ج 5، ص 372

      

      استجابت دعا

پیامبر (ص ) :

ان الله یستحیی  من عبده اذا صلی فی جماعة ثم سأله حاجة ان ینصرف حتی یقضیها

      زمانی که بنده ای  نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، وهنگامی  که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش رابرآورد. ( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )

      

      شفاعت پاداش نماز جماعت

پیامبر (ص ) :

ان الله وعد ان یدخل الجنة ثلاثة نفور بغیرحساب و یشفع کل واحد منهم فی ثمانین الفا، المؤذن و الامام ، و رجل یتوضا ثم یدخل المسجد فیصلی فی  الجماعة

      همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب واردبهشت شوند، و هریک از این سه گروه (روز قیامت ) می توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآنها عبارتند از: 1- مؤذن . 2- امام جماعت . 3- کسی که وضو بگیرد،سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد.( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 488 )

      

      عبور از صراط

پیامبر (ص ) :

و من حافظ علی الجماعة حیثما کان مر علی الصراطکالبرق الخاطف اللامع فی اول زمرة مع السابقین

      کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع ودرخشان همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد.( ثواب الاعمال ، ص 343 )

      

      خشنودی خداوند

پیامبر (ص ) :

ثلاثة یضحک الله الیهم : الرجل اذاقام باللیل یصلی و القوم اذا صفوا فی الصلاة ، و القوم اذا صفوا فی قتال العدو

      سه گروهند که خداوند از آنان خشنود است :1- کسی که نماز شب می خواند.2- جمعی که نماز جماعت تشکیل می دهند.3- دسته ای که در برابردشمن در راه خدا صف آرایی کرده اند.( ثواب الاعمال ، ص 96 )

      

      فضیلت تکبیر اول

پیامبر (ص ) :التکبیرة الاولی مع الامام خیر من الدنیاو ما فیها

      تکبیر اول را با امام جماعت گفتن بهتر است از دنیا و آنچه در آن است . ( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص .488 بحار الانوار، ج ,88 ص 15 )

      

      نمازهای پنج گانه با جماعت

پیامبر (ص ) :من صلی  الخمس فی الجماعة وحافظ علی الجمعة فقد اکتال الاجر بالمکیال الاوفی و قال تعالی : "ثم یجزیه الجزاءالاوفی "

      کسی که نماز پنج وقت خود را به جماعت بخواند و به نماز جمعه حاضرشود،پس به تحقیق اجر خود را به حد کافی دریافت کرده است . سپس رسول خدا (ص ) این آیه کریمه را تلاوت فرمود: "پس جزا داده شود بر آن ، جزای کاملتر". ( جامع احادیث

      الشیعه ، ج 6، ص 386 )

      

      نماز با جماعت

پیامبر (ص ) :

لو یعلمون ما فی العشاء و الفجر لاتوهما ولو حبوا

      اگر بدانند آنچه را که در خواندن نماز عشاء و صبح با جماعت هست به آن می آیند، هر چند با زانوها و دستها باشد، مانند راه رفتن کودک با نشستن گاه خود.( اصول وافی ، ج 2، ص 149 )

      

      آفات بی نظمی در نماز جماعت

پیامبر(ص ) :کان رسول الله - صلی الله علیه و اله

      - یمسح مناکبنا فی الصلوة و یقول :استووا و لا تختلفوا فتختلف قلوبکم

      رسول خدا (ص ) شانه های نمازگزاران را در نماز جماعت می گرفت و منظم می کرد، ومی فرمود: مساوی و منظم باشید، نامنظم و جدا از هم نباشید که قلبهای شما ازیکدیگرجدا می شود. ( جامع احادیث الشیعه ، ج 6 ، ص 470 )

      

      محافظت بر صف اول

پیامبر (ص ) :

و من حافظ علی الصف الاول و التکبیرة الاولی لا یؤذی مسلما اعطاه الله من الاجر ما یعطی المؤذنون فی الدنیا و الاخرة

      کسی که محافظت و مداومت بر صف اول و تکبیر اول نماید، و مسلمانی  رااذیت نکند، خداوند به او اجری معادل اجری که مؤذن در دنیا و آخرت دریافت می کند، عطاخواهد کرد.( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 387 )

      

      صف اول نماز جماعت

قال رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم:

ان الله و ملائکته یصلون علی الذین یصلون الصوف الاول.

      پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خدا و فرشتگانش بر کسانی که صفهای اول –نماز جماعت- را بهم پیوند می دهند، درود می فرستند (کنزالعمال،ج7، ص 633. )

      

      چگونگی صف بستن در نماز جماعت

      قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم):

استووا تستوقلوبکم و تماسوا تراحموا.

      پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: صفهای نماز جماعت را هماهنگ و تنظیم نمائید تا دلهایتان متعادل شود و شانه ها در تماس با هم باشد، تا مهربانی افزوده شود.کنزالعمال، ج7، ص 623

      

      برتری خاص نماز جماعت صبح

      رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:

لان اصلی الصبح فی جماعه احب الی من ان اصلی لیلتی حتی اصبح.

      اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوب تر از عبادت و شب زنده داری تا صبح است.

      کنزالعمال، ج8، ص 22792

      

      رعایت حال نمازگزاران در نماز جماعت

قال علی (علیه السلام): و قد سئلت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) حین وجهنی الی الیمن کیف اصلی بهم؟ فقال صل بهم کصلوه اضعفهم و کن بالمؤمنین رحیما.

      هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مرا به سوی یمن می فرستاد، از ایشان پرسیدم: چگونه با آنان نماز بخوانم؟ آن حضرت فرمود؟ نمازی بخوان همچون نمازی که ناتوان ترین آنها می خواند و نسبت به مؤمنان رحیم و مهربان باش.نهج البلاغه، نامه 52.

      و همچنین

      قال علی (علیه السلام): آخر ما فارقت علیه حبیب قلبی اءن قال: یا علی! اذاصلیت فصل صلوة اءضعف من خلفک و لا تتخذن مؤذنا یاءخذ علی اءذانه اءجرا.

      آخرین لحظه ای که از محبوب دلم حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جدا شدم، به من فرمود: یا علی! چون با مردم نماز خواندی، نماز ناتوان تری کسی را که پشت سرت قرار گرفته بجای آور. و مؤذنی را که برای اذان گفتن مزد دریافت کند به کار اذان مگمار  محجه البیضاء، ج2، ص 12.

     

و همچنین پیامبر (ص ) :

انی لأکون فی الصلوة فاسمع بکاء الصبی فاخفف مخافة ان اشق علی  امه

      من گاهی در حال نماز که هستم صدای گریه کودکی رامی شنوم و نماز راسبک و کوتاه می کنم، چرا که می ترسم مادرش را به رنج افکنم . ( کنز العمال ، ج 7، ص ,601حدیث 20455 )

      

      مواظبت بر نماز جماعت

عبدالله بن عباس روایت می کند که رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

«من سمع المنادی فلم یمنعه من اتباعه عذر – قالوا: و ما العذر؟ - قال خوف او مرض لم تقبل منه الصلاة التی صلی»

      کسیکه أذان را شنید و در إجابت کردن آن عذری او را منع نکرد، -گفتند عذرمانند چه؟ فرمود: مانند ترس از دشمن، و یا مرض؛- نماز او قبول نمی شود. سنن أبی داود، ج1، ص 164

     

همچنین در حدیث دیگری روایت می کند که آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم)

      فرمودند: «من سمع النداء فلم یأته فلا صلاة له إلا من عذر»

      کسیکه أذان را بشنود ولی به نماز جماعت حضور نیابد نماز از او قبول نمی شود، مگر اینکه عذر داشته باشد.وسائل الشیعه، ج55، ص 375.

 

از أبی الدرداء (رض) روایت است که فرمود از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که می فرمود:

      «ما من ثلاثه فی قریه و لا فی بدو لا تقام فیهم الصلاه الا قداستحوذ علیهم الشیطان فعلیکم بالجماعه فانما یاکل الذنب من الغنم القاصیه»

      هر سه نفری که در قریه و یا بادیه نشینی باشند و نماز جماعت را بر پا نکنند، کسانی هستند که شیطان بر دل آنان سخت احاطه کرده، پس بر شماست که به جماعت حاضر شوید، زیرا گرگ همیشه گوسفندی را که از چوپان دور شده می خورد. صحیح سنن النسائی حدیث 8461/ 281.

      

      آثار نماز جماعت

      پیامبر (ص ) :

من صلی اربعین یوما جماعة یدرک التکبیرة الاولی ، کتب له برائتان برائة من النارو برائة من النفاق

      کسی که نماز خود را با جماعت و با درک تکبیر اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را برای او مقرر می سازد: 1- برائت از آتش دوزخ .2- برائت از نفاق .( بحار الانوار، ج ,88 ج 4 )

      

      اهمیت نماز جماعت با هر دشواری

پیامبر (ص ) :

الصلاة جماعة و لو علی رأس زج

      در نماز جماعت شرکت نمایید، گر چه آن را بر سر آهن و نوک نیزه انجام دهید(یعنی  هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دریغ نکنید).( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )

      و

      پیامبر (ص ) :

الصلاة جماعة و لو علی رأس زج اذاسئلت عمن لا یشهد الجماعة فقل : لااعرفه

      نماز باید به صورت جماعت خوانده شود،و لو بر نوک تیز پیکان باشد، زمانی که از شما سؤال شد در مورد کسی که به جماعت حاضر نمی شود، بگویید اورا نمی شناسیم .

      ( بحار الانوار، ج ,88 ص 5 )

      

      کناره گیری از جماعت

پیامبر (ص ) :

ان الشیطان ذئب الانسان کذئب الغنم یأخذ الشاة القاصیة والناحیة فایاکم والشعاب و علیکم بالجماعة و العامة والمسجد

      شیطان گرگ انسان است همانند گرگ گوسفندان که همیشه میشهای  دورافتاده وکناره گیر را می گیرد. پس از دسته بندیها (گروه گرایی و خط بازی )بپرهیزید و برشما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومی و مسجد.

       ( کنز العمال ، ج 7، ص ,581 حدیث 20355 )

 

      اهمیت نماز جماعت

      پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :

      صلاه الرجل فی جماعه ، خیر من صلاته فی بیته أربعین سنه . قیل یا رسول الله ! صلاه یوم ؟ فقال : صلاه واحده

      نمازی که شخص با جماعت می خواند بهتر است از این که در خانه اش چهل سال نماز بگزارد . گفته شد ای رسول خدا ! نماز یک روز بهتر از نماز چهل است؟ فرمود : یک نماز

      منبع : مستدرک الوسائل ، ج 6 ، ص 446

      

      و همچنین حدیث جالبی در بیان فضیلت نماز جماعت است که قسمتی از آن ‏در رساله‏های عملیه هم ذکر شده است. ترجمه تمام حدیث چنین است:

      اگر اقتدا کننده ۱ نفر باشد، پاداش ۱۵۰ نماز داده می‏شود.

      اگر اقتدا کننده ۲ نفر باشد، پاداش ۶۰۰ نماز داده می‏شود.

      اگر اقتدا کننده ۳ نفر باشد، پاداش ۱۲۰۰ نماز داده می‏شود.

      اگر اقتدا کننده ۴ نفر باشد، پاداش ۲۴۰۰ نماز داده می‏شود.

      اگر اقتدا کننده ۵ نفر باشد، پاداش ۴۸۰۰ نماز داده می‏شود.

      اگر اقتدا کننده ۶ نفر باشد، پاداش ۹۶۰۰ نماز داده می‏شود.

      اگر اقتدا کننده ۷ نفر باشد، پاداش ۱۹۲۰۰ نماز داده می‏شود.

      اگر اقتدا کننده ۸ نفر باشد، پاداش ۳۶۴۰۰ نماز داده می‏شود.

      اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت ‏به ۱۰ نفر رسیدند، پاداش‏۷۲۸۰۰ نماز دارد. 

      ولی، همین که عدد افراد از ده نفر گذشت، اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.

      مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۸۷، رساله حضرت امام، مسئله ۱۴۰۰

 

      فلسفه نماز جماعت

      یکی از یاران امام صادق علیه السلام از آن حضرت فلسفه ی نماز جماعت را پرسید که چرا و به چه علت نماز یومیه را به جماعت بخوانیم؟

      امام صادق علیه السلام در پاسخ چنین فرمودند:

      «انما جعلت الجماعة و الاجتماع الی صلوة لکی یعرف من یصلی ممن لایصلی و من یحفظ مواقیت الصلوة ممن یضیع و لو لا ذلک لم یمکن احدا ان یشهد علی احد بالصلاح لان من لم یصل فی جماعة فلا صلوة له بین المسلمین لان رسول الله (صلی الله علیه و آله) قال: لاصلوة لمن لم یصل فی المسجد مع المسلمین الا من علة »

همانا نماز جماعت و اجتماع برای مسلمین مقرر شد تا شناخته شود نمازگذار از بی نماز، و کسی که نماز خویش را در اوقاتش بجا آورد و نمازش را مراقبت می کند از کسی که نمازش را ضایع می گرداند.

      و اگر چنین نبود کسی به صلاحیت و طهارت و پاکی کسی شهادت نمی داد و به همین دلیل است که کسی که نمازش را با جماعت نخواند در بین ما مسلمانان بی نماز است

      زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

      کسی که بدون علت و عذر نمازش را با مسلمین در مسجد برگزار نمی کند بی نماز است.(آثار نمازگزار بر او مترتب نمی گردد)»

      وسائل ج 5، ص 377 به نقل از رساله حقوق امام سجاد / شرح نراقی

 

نماز - احادیث نماز جماعت

      احادیث نماز جماعت

حضور در نماز جماعت با قصد پاک

      نماز جماعت سبب ورود به بهشت

      استجابت دعا

      شفاعت پاداش نماز جماعت

      عبور از صراط

      خشنودی خداوند

      نمازهای پنج گانه با جماعت    

      صف اول نماز جماعت

و......

برای دیدن متن روایات به ادامه مطلب مراجعه کنید.....التماس دعا 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۴
مهدی مینایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی