نگاهی به ۳۰ دستاورد مهم انقلاب اسلامی در 30سال
به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران، تلاش کرده ایم از میان دستاوردهای کثیر و عظیمی که این انقلاب در ابعاد نظری و عینی، داخلی و خارجی، آرمانی و راهبردی و عملکردی داشته و تاکنون تحت عناوین دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و … کم و بیش مورد اشاره قرار گرفته، به چند دستاورد مهم تحت عنوان “سی دستاورد به مناسبت ۳۰ سال حیات طیبه انقلاب اسلامی ” به اختصار اشاره نماییم. ضمن آنکه مصرانه اذعان داریم برکات انقلاب اسلامی برای آحاد جامعه و همه ملل آزاد جهان اظهر من الشمس بوده و احصاء آن نه در این مقال و مجال بلکه از توان مجموعه های کتاب چند جلدی نیز خارج می باشد اما مخاطبان عزیز ما که خود وقوف کاملی بر موضوع دارند امید است جهت یادآوری و تذکار از این نوشتار بهره گیرند.
۱- آرمانهای والای اسلامی- انسانی
۱/۱- آرمان فرهنگی
اعتلای فرهنگ اسلامی، کرامت انسانی، هویت ایرانی و احیای ارزشهای مادی و
معنوی که آزادی های مشروع، وفای به عهد، ایثار و گذشت، صداقت و سلامت در
گفتار و رفتار از جمله آنهاست.
۲/۱- آرمان سیاسی
استقلال همه جانبه کشور و تعامل با سایر ملتها و دولتها بر اساس عدالت و
صلح و عزت و فراهم سازی بستر توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور بر اساس
ایده ی نه شرقی نه غربی
۳/۱- آرمان اجتماعی
توزیع عادلانه ثروت، امکانات و فرصتها در جامعه جهت بسط عدالت، سلامت و رفاه اجتماعی برای آحاد ملت
۴/۱- آرمان اقتصادی
خدمت به خلق خدا، پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور از طریق خوداتکایی و
اعتماد به نفس ملی در تولید، استفاده از ظرفیتها، محرومیت زدایی، مقابله
با فساد اقتصادی و ارتقاء درآمد سرانه ملی
۵/۱- آرمان دفاعی
ارتقاء سطح توانمندیهای ملی در مقابله با تهدیدات احتمالی جهت دفاع از
ارزشهای ملی یا برقراری تعامل دوستانه بدون عقب نشینی از آرمانهای اسلامی
که کشور را از وابستگی در عرصه های دفاعی به کشوری مستقل و دارای ظرفیتهایی
برای تولید جنگ افزارهای مدرن و صادرات به بیش از ۳۰ کشور دنیا، ارتقاء
داده است.
۲- دستاوردهای جهانی:
۱) خروج ایران از سلطه ابرقدرتها و استکبار جهانی
۲) تحقیر قدرتهای پوشالی به ویژه امریکا و شکست نظام دو قطبی
۳) شکست سیاست های امریکا با رهایی ایران از ژاندارمی منطقه
۴) اثبات توانایی قدرت اسلام و شیعه در اداره جامعه
۵) بیداری ملتهای ستمدیده جهان و احیای جنبش های ضد استکباری
۶) ارائه الگوی حکومتی مردم سالاری دینی و نفی ایدئولوژی های سوسیالیستی و لیبرالیستی
۳- دستاوردهای منطقه ای
۱) احیای قدرت جهان اسلام و همگرایی در بین کشورهای اسلامی
۲) خروج ایران از کشورهای حامی صهیونیزم و اشغالگران قدس
۳) بیداری ملتهای منطقه علیه سیاستهای استکباری و مزدوران آنها
۴) جهانی سازی مبارزه با رژیم اشغالگر قدس
۵) افشاگری علیه سیاستهای اختلاف افکنانه میان شیعه و سنی و تلاش برای وحدت آن دو
۶) احیای جنبشهای اسلامی و حرکتهای مردمی علیه سلطه جویی غرب
۷) تبدیل به قدرت منطقه ای موثر بجای جایگزینی در معادلات منطقه ای قدرتهای جهانی
۴- دستاوردهای سیاسی
۱) سرنگونی رژیم منحوس پهلوی به عنوان عامل دست نشانده آمریکا
۲) رهایی همه جانبه کشور از وابستگی به غرب
۳) ایجاد حکومت جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی بر پایه فقه شیعی
۴) رجوع به آراء عمومی در تعیین سرنوشت کشور به میزان تقریبی سالانه یک انتخابات
۵) مقابله علمی با تز جدایی دین از سیاست و مشروعیت بخشی به ولایت فقها در عصر غیبت
۶) افزایش همبستگی ملی از طریق مقابله با تحرکات تفرقه افکنانه و تجزیه طلبانه
۵- دستاوردهای فرهنگی
۱) مقابله با فرهنگ منحط ضد دینی و اسلامی شاهنشاهی
۲) مقابله با موج فساد علنی و رواج بی بند و باری غربی
۳) ترویج فرهنگ معنوی اسلامی و قرآنی
۴) احیای شعائر الهی و احکام اسلامی نظیر امر به معروف و نهی از منکر
۵) بازسازی نقش مساجد و رواج فرهنگ نماز، نماز جماعت و نماز جمعه
۶) استقلال فرهنگی با تکیه بر خودباوری فرهنگی و هویت بومی اسلامی و ایرانی
۷) احیای شان و منزلت معنوی زن در اجتماع
۸) ارتقاء سطح سواد و علم در کشور با مبارزه با بی سوادی
۹) تحول در نظام آموزشی و محتوای کتب درسی مدارس و دانشگاهها
۱۰) رواج فرهنگ عمومی ایثار، شهادت و تحول روحی ملی
۶- دستاوردهای اجتماعی
۱) مقابله با نظام هزار فامیل وابسته به خاندان پهلوی
۲) مقابله با فساد اجتماعی و اخلاقی اعم از مشروب خواری ها، فاحشه خانه
ها، هنر مبتذل، موسیقی حرام، قمارخانه ها، فیلم و مجلات سکس و …
۳) مقابله با استفاده ابزاری از زنان در زمینه های مختلف
۴) تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی و مظاهر آن
۵) مقابله با تبعیض و محرومیت با توزیع عادلانه امکانات و فرصتها
۷- دستاوردهای اقتصادی
۱) پایه ریزی اقتصاد مبتنی بر احکام و قوانین اسلامی
۲) مقابله با مفاسد اقتصادی و مالی
۳) زمینه سازی برای استقلال اقتصادی کشور از طریق کاهش وابستگی ها
۴) بسترسازی جهت توسعه و آبادانی کشور با رفع موانع در زیرساختهای اقتصادی
۵) مقابله با فقر و بیکاری و تبعیض از طریق حمایت از محرومین
۶) اولویت بخشی به توسعه مناطق محروم کشور
۷) خودباوری و خوداتکایی در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی
۸) مقابله با فرهنگ مصرف گرایی و اشرافی گری
۸- دستاوردهای دفاعی- نظامی
۱) نجات کشور از سلطه مستشاران نظامی غربی و آمریکایی
۲) قطع دخالت بیگانگان در امور نظامی کشور
۳) خوداتکایی و خودباوری نیروهای مسلح در تولید تسلیحات نظامی پیشرفته
۴) تحول در نظام دفاعی کشور از طریق وارد ساختن نیروهای مردمی
۵) ارتقاء سطح توانایی دفاعی کشور با دستیابی به تکنولوژیهای نظامی
۶) بهره برداری از توانمندیهای نیروهای مسلح در مسیر بازسازی کشور
۹- دستاوردهای علمی و فن آوری
۱) ورود کشور به علوم انحصاری غرب با شکست آپارتاید علمی
۲) بومی کردن دانش هسته ای و سایر علوم استراتژیک
۳) فراهم سازی زمینه استفاده از تحقیقات سایر کشورها بدون تقلید محض
۴) ارتقاء سطح علمی کشور و جایگاه دانشگاههای داخلی
۵) تقویت اعتماد به نفس نخبگان جوان و توسعه فعالیتهای علمی کشور
۱۰- مقاومت پایدار
قیام مردم مسلمان ایران پس از سالها مقاومت در برابر فشارهای رژیم منحوس
پهلوی به پیروزی رسید و این راهبرد اساسی را به عنوان یکی از برکات بزرگ
آن حفظ کرد تا بر سلسله پیروزیهای زنجیره ای خود در پیشبرد اهداف اسلامی و
انقلابی خویش بیفزاید.
در پرتو مقاومت ملی ایران اسلامی تاکنون؛
۱) اردوگاه کمونیزم و ابرقدرت شوروی فروپاشیده ۲) دشمن بعثی عراق به ریاست
صدام پس از هشت سال تحمیل جنگ نابود گردیده ۳) خاورمیانه به ویترین شکست
سیاستهای آمریکا درآمده ۴) نظام تک قطبی امریکا متلاشی شده ۵) راهبرد هسته
ای جمهوری اسلامی در استقلال و تکمیل چرخه سوخت به ثمر رسیده ۶) ملتهای
مظلوم جهان در عراق، افغانستان، فلسطین و غزه، لبنان و … با الهام از
انقلاب ایران به الگوی مقاومت روی آورده ۷) ابهت رژیمهای پوشالی از بین
رفته ۸) ذهنیت شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی محو شده است.
۲- استقلال سیاسی
با پیروزی انقلاب اسلامی پرونده رژیم دست نشانده امریکا پس از ۳۷ سال
حکومت ذلیلانه بسته شد و در واقع به حضور ۲۰۰ ساله غربیها در ایران پایان
بخشید. استقلال سیاسی مردم ایران در سه ده گذشته سبب گردیده:
۱)مردم ایران بر سرنوشت خود حاکم گردیدند.
۲)مراکز تصمیم سازی کشور از فشار ۱۴۰۰ مستشار آمریکا خارج گردیدند.
۳)ایران از نقش آفرینی ژاندارم منطقه به عنوان عامل آمریکا رها گردید.
۴)سفارت آمریکا به عنوان مرکز جاسوسی آمریکا در ایران تسخیر گردید.
۵)حکومت جمهوری اسلامی جایگزین رژیم موروثی سلطنتی استبدادی شد.
۶)کشور ایران از زمره پایگاههای امریکا و پیمانهای تحمیلی منطقه آزاد شد.
۷)دست استعمارگران شرق و غرب از چپاول اموال ملی کشور کوتاه گردید.
۸)استقلال به آزادی همه جانبه در چارچوب شارع مقدس منجر گردید.
۹)الگوی نظام دینی اسلام به جهان عرضه شد.
۱۰)حکومت اسلامی شیعی بر پایه ولایت فقیه برپا گردید.
۱۱- انقلاب روحی
از جمله دستاوردهای خطیر و لطیف انقلاب اسلامی ایران، انقلاب و تحول روحی
مردمی شد که در پرتو فرهنگ منحط شاهنشاهی و تهاجم فرهنگ برهنگی غرب در
منجلاب فساد و مادیت غرق بود. اگر چه متدینین جامعه در مسیری خلاف روند
عمومی جامعه، برای حفظ دیانت و شعائر اسلامی تلاش می کردند اما این عده
مشابه اقلیتی از جامعه کنونی بودند که برای حرمت شکنی و بی قانونی به دنبال
امیال نفسانی خویش هستند، ناگزیر به تحمل مصائب و مشکلات فراوانی بودند و
آنچه از دین اسلام در منابر و مساجد ارائه می گردید صرفاً بخشی از ظواهر
اسلامی بود.
در چنین شرایطی چنان تحولی روحی در سایه انقلاب اسلامی پدید آمد که به
تعبیر امام راحل (ره) نمی توان اسمی جز یک دست غیبی در کار بود، بر آن نامی
گذاشت.
اسلام خواهی بر ملی گرایی، منافع حزبی، مصالح شخصی چیره گردید و روح جهاد،
ایثار و شهادت جوانان کشور را فرا گرفت و فداکاری و وحدت با نیروی ایمان
آمیخته شد و رمز ماندگاری انقلاب اسلامی شد.
۱۲- دستیابی به دانشهای استراتژیک
با طرح جنبش نرم افزاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مدیریت دانش در
نظام اسلامی وارد مرحله نوینی شد که هدف آن تلاش ملی جهت نهادینه کردن
فرهنگ علمی و هدایت و حمایت از بومی کردن علم و افزایش بهره گیری بهینه از
آن است.
در پرتو این جنبش موقعیت کشورمان در زمینه آثار علمی منتشره در مراکز
معتبر علمی جهانی با انتشار ۱۳۳۳۸ مقاله علمی تنها در سالهای ۸۴-۷۹ از ۳۲
درصد رشد تولید برخوردار شده و میزان تولید علمی جمهوری اسلامی ایران در سه
پایگاه sci و ssci و Art and human ites با رکورد ۲۱۳۳ بیانگر بیشترین
تولیدات علمی می باشد.
در زمینه هسته ای امروز کشورمان با تکیه بر متخصصان داخلی به تمامی مراحل
چرخه سوخت دست یافته و تجهیزات مورد نیاز مراحل فرآوری و غنی سازی را نیز
تولید می نمایند.
در خصوص فناوری آب سنگین نیز در حال حاضر با دو مرحله از کارخانه آب سنگین می تواند سالانه ۱۶ تن آب سنگین تولید کند.
در زمینه علوم نانو نیز کشورمان با راه اندازی حدود ۳۵ مرکز فعال با بیش
از ۶۰۰ محقق داخلی به موفقیتهای چشمگیری دست یافته اند که تولید انواع
نانو پودر، تولید نانو لوله های کربنی، تولید مکمل روغن، تولید چند نوع
نانو کامپوزیت، تولید سیالات مغناطیسی، تولید لایه نشانه نانومتری، تولید
مواد آنتی باکتریال، استفاده از نانو ذرات در عروق مصنوعی و ساخت یک دستگاه
stm از جمله آنها می باشد.
بر اساس مصوبه هیات وزیران جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴ باید یکی از ۱۵ کشور اول دنیا در فناوری نانو باشد.
در بیوتکنولوژیک که یکی از سه صنعت برتر دنیا به حساب می آید کشورمان در
زمره یکی از ۳۶ کشور مرجع این تکنولوژی در دنیا و دارای رتبه سوم آسیا می
باشد. علم ژنتیک نیز یکی دیگر از حوزه هایی است که کشورمان پیشرفت قابل
ملاحظه ای داشته و تولید برنج اصلاح شده از جمله موفقیتهای چشمگیر آن است.
علاوه بر این ایران اسلامی در خصوص کشت سلولهای بنیادین و انجماد و تکثیر آن دارای رتبه دهم دنیاست.
۱۳- تحصیلات عالیه
تعداد افراد تحصیل کرده دانشگاهی در سال ۵۵ حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر بوده که این
تعداد در سال ۶۵ به ۱۸۱۰۰۰ نفر می رسد و تا سال ۷۵ به بیش از ۹۵۰۰۰۰ نفر
رسیده این رقم در سال ۸۵ ۲۴۰۰۰۰۰ و هم اکنون بالغ بر ۵۲۰۰۰۰۰ نفر می باشد.
لازم به ذکر اینکه میزان پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و
دکتری) ظرف سه سال گذشته (۸۷-۸۴) با افزایش ۱۰۰ درصدی روبرو بوده و تعداد
دانشجویان ارشد از ۲۰۰۰۰ نفر به ۴۰۰۰۰ و دانشجویان دکتری از ۲۰۰۰ به ۴۰۰۰
نفر رسیده است.
همچنین تعداد اعضای هیات علمی دانشگاهها در سه سال اخیر از ۲۲۵۰ نفر به ۵۷۵۰ افزایش یافته است.
از حیث میزان درصد دانشجو به جمعیت بر اساس برنامه چهارم مقرر گردیده از
هر صد هزار نفر ۵۰۰۰ دانشجو داشته باشیم که در حال حاضر این رقم ۴۸۰۰ نفر
می باشد. این رقم در سال ۵۷، ۴۸۳، در سال ۶۸، ۵۲۹، در سال ۷۲، ۷۳۲ و در
سال ۷۷، ۹۷۷ درصد بوده است.
۱۴- رشد علمی کشور
درصد تعداد باسوادان کشور در سال ۵۵، ۴۷/۵درصد بوده که در سال ۶۵ به
۶۱/۸رسیده و در سال ۷۵ این رقم به ۷۹/۵۱درصد می رسد. این رقم در سال ۸۵ به
۸۵ درصد و در حال حاضر ۸۶ درصد می باشد.
از لحاظ ارتقاء رتبه علمی کشور با شاخص تعداد انتشارات علمی طی سه سال
اخیر به ۲۱هزار و ۳۹۳ مقاله چاپ شده در مراجع علمی کشور رسیده که این رقم
در کل ۵ ساله برنامه سوم ۱۲۴۰۲ مقاله بوده است.
همچنین تعداد اختراعات ثبت شده در سال ۸۶ به هفت هزار اختراع رسیده که در کل ۵ ساله برنامه سوم این تعداد ۴۸۵۸ بوده است.
تعداد نخبگان برگزیده شده در جشنواره های علمی و المپیادهای بین المللی در
حال حاضر به سه هزار نفر رسیده که دو هزار نفر از آنها تحت پوشش بنیاد
ملی نخبگان کشور درآمده اند.
گفتنی است نقشه جامع علمی کشور نیز در سال ۸۷ تهیه و تدوین گردیده است.
۱۵- توسعه ارتباطات
تعداد تلفنهای ثابت نصب شده در سال ۵۷ کمتر از ۱۱۷۰۰۰۰خط بوده و در سال ۶۷
۲۱۰۰۰۰۰که در سال ۷۷ به حدود ۸۲۰۰۰۰۰ می رسد. این رقم در سال ۸۴ به رقم
۱۸۵۰۰۰۰۰خط دایر رسیده و در تیر ماه ۸۷ به ۲۹ میلیون شماره رسیده است. به
عبارتی تنها در سه سال اخیر ۱۰۵۰۰۰۰۰میلیون خط به ظرفیت کشور افزوده شده
است.
تعداد تلفن همراه در سال ۷۷ کمتر از ۳۷۰ هزار خط بوده که در سال ۸۰ به ۲۰۰
هزار رسیده است. این رقم در سال ۸۴ هفت میلیون بوده که در سال ۸۷ به ۴۱
میلیون خط رسیده است. به عبارتی تنها طی ۳ سال ۳۴ میلیون خط افزایش داشته
ایم.
تعداد مرسوله های پستی در سال ۵۷ سالانه ۵۷ میلیون بوده که در سال ۶۷ به
۲۱۲ میلیون و در سال ۷۷ به ۲۹۰ میلیون و در سال ۸۴ به ۵۰۰ و در سال ۸۷ به
یک میلیارد مرسوله افزایش یافته است.
تعداد روستاهای دارای ارتباط تلفنی در سال ۵۷ تنها ۳۱۲ روستا بوده که در
سال ۷۲ به ۶۶۰۰ روستا رسیده و سال ۷۷ به حدود ۱۸ هزار و سال ۸۴ به ۴۴ هزار
و هم اکنون ۵۲ هزار روستا رسیده است.
۱۶- ارتقاء بهداشت و سلامتی
تعداد موسسات درمانی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۵۶۵ موسسه با ۵۵
هزار تخت بیمارستانی بوده در سال ۶۷ به ۷۷ هزار، ۷۵ به ۶۸۵، سال ۷۹ به ۷۱۳
با ۱۰۵ هزار تخت بوده که در سال ۸۶ به حدود پنج هزار مرکز درمانی و
بیمارستان رسیده است. همچنین در حال حاضر تعداد ۱۷۳۱۵ خانه بهداشت در سراسر
کشور فعال می باشد. تعداد پزشکان متخصص در سال ۵۷، هفت هزار نفر بوده که
در سال ۷۷ به بیش از ۲۳ هزار نفر می رسد. تعداد دانشجویان مقطع دکترای
پزشکی نیز در سال ۵۷، هشت هزار نفر بوده که در سال ۷۵ به بیش از ۴۰ هزار
نفر رسیده است. این در حالی است که در حال حاضر بیش از ۴۶ هزار نفر پرستار
با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول فعالیت می باشند.
۱۷- رشد برق رسانی
ظرفیت اسمی تولید برق در ابتدای انقلاب اسلامی ۷۰۲۴ مگاوات به ۲۴۴۳۷مگاوات
در سال ۷۷ رسیده است. این رقم در سال ۸۴ به ۴۱ هزار مگاوات افزایش یافته و
در حال حاضر به ۵۰ هزار مگاوات رسیده است.
تعداد مشترکان برق در سال ۵۷، سه میلیون و ۳۹۹ هزار مشترک بوده که در سال
۶۷ به ۸ میلیون و ۸۲۸ هزار مشترک افزایش یافته. در سال ۷۷ به ۱۴ میلیون و
۱۲۷ مشترک می رسد. این رقم در سال ۸۴ به ۱۹ میلیون و ۶۲۵ هزار مشترک و در
سال ۸۷ به ۲۱ میلیون و ۵۱۳ هزار مشترک رسیده است.
تعداد روستاهای دارای برق در سال ۵۷، کمتر از ۴۵۰۰روستا بوده که در سال ۷۰
به ۲۵ هزار و در سال ۷۶ به ۴۴ هزار روستا رسیده این رقم در سال ۸۴، ۴۹
هزار و در سال ۸۷ به ۵۱ هزار روستا رسیده است.
۱۸- گسترش آبرسانی
تعداد سدهای مخزنی که پیش از انقلاب اسلامی ساخته شده ۱۳ سد بوده که با
ساخت ۵۹ سد این تعداد به ۷۲ سد در سال ۷۷ می رسد. با ساخت ۶۸ سد دیگر و
ورود سپاه پاسداران و احداث سدهای بزرگی چون سد کرخه به عنوان بزرگترین سد
خاورمیانه تعداد سدهای در حال ساخت در سال ۸۴ به ۸۵ سد رسید و اکنون قریب
به ۱۰۰ سد در حال ساخت می باشد.
تعداد جمعیت شهری تحت پوشش آب شهری در سال ۵۷، ۱۳۱۰۰۰۰۰ نفر که نسبت به
جمعیت کل کشور ۷۴/۶درصد بوده این رقم در سال ۶۷ به ۲۵۱۰۰۰۰۰ نفر می رسد
که ۸۶/۴ درصد جمعیت می باشد. در سال ۷۷، ۳۶۹۴۰۰۰۰ نفر معادل ۹۵/۵درصد جمعیت
کل کشور تحت پوشش قرار می گیرند. این رقم در سال ۸۴، ۴۶۱۹۰۰۰۰ نفر بوده
که در سال ۸۷ به ۴۹ میلیون نفر می رسد.
تعداد جمعیت روستایی تحت پوشش آب سالم در سال جاری (۸۷) ۴۲۰۰۰۰۰ نفر می
باشند که نسبت به سه سال گذشته به بیش از یک میلیون نفر افزایش یافته است.
۱۹- توسعه گازرسانی
تعداد شهرهای بهره مند شده از گاز طبیعی در ابتدای پیروزی انقلاب تنها ۵
شهر بودند این تعداد در سال ۷۵ به ۲۸۰ شهر و در سال ۷۹ به ۳۷۹ شهر رسید.
به همین میزان تعداد مشترکین گاز طبیعی که در سال ۵۷ کمتر از ۴۷ هزار مشترک
بوده در سال ۷۹ به ۴۵۰۰۰۰۰ مشترک افزایش یافته است. این رقم در سال ۸۰ به
۵۶۰۰۰۰۰ مشترک رسیده که بیش از ۲۳۵۰۰۰۰۰نفر از جمعیت کشور را شامل می
شود.
شایان ذکر اینکه میزان تولید گاز طبیعی غنی در سال ۸۴، ۴۳۶ میلیون متر
مکعب در روز بوده که در سال ۸۶ به ۵۰۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
۲۰- توسعه بالنده
هر چه به عمر پر برکت انقلاب اسلامی افزوده گردید بحمدالله در روند توسعه
کشور تسریع شده و با گفتمان اصولگرایی کارنامه درخشانی بر جای مانده است
که ذیلاً به مواردی از آن اشاره می گردد:
-رشد ۱۰۰% صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی
-رشد ۱۱۰۰% واگذاری سهام شرکتهای دولتی معادل ۱۱ برابر سال ۷۰ تا ۸۲
-رشد ۵/۱% سطح باسوادی کشور نسبت به دوره قبل از دولت نهم
-رشد ۳۷۰% تعداد کانونهای فرهنگی و تربیتی به نسبت دوره قبل
-رشد ۵۰% آموزشهای بهداشتی به نسبت دوره قبل
-رشد ۲۰۰% پروژه های عمرانی آموزش و پرورش
-رشد ۱۰% تعداد آموزشگاههای پیش دبستانی در سال ۸۶ به نسبت ۸۴
-رشد ۱۱۴% دانشجویان مراکز تربیت معلم
-رشد ۱۰۰% مدرسه سازی
-رشد ۶/۱۹% بخش ساختمان در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۸/۱۰% بخش صنایع و معادن در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۳۰۰% بخش کشاورزی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۶/۷% بخش غیرنفتی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۱۲% جذب اعتبارات عمرانی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۵
-رشد ۴۷% بازار بورس در سال ۸۶ از لحاظ تعداد به نسب سال ۸۵
-رشد ۲/۳۰% بازار بورس در سال ۸۶ از لحاظ ارزش به نسبت سال ۸۵
-رشد ۲۰۰% تولید داروهای گیاهی و طبیعی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۴۰% تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۴۴% فروش داروهای تولید داخلی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۵۰% مراکز تحقیقات پزشکی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۹۳% پذیرش دکترای تخصصی علوم پزشکی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۱۵۰% انتقال دانشجو به خارج از کشور در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۳۸% پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی ارشد پزشکی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۵۰% تعداد مقالات علمی پزشکی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۲۰۰% ایجاد فرصت شغلی در دوره سه ساله دولت نهم به نسبت دوره قبل
-رشد ۱۴۴% طرح های مصوب بانکی در زمینه فرصت شغلی در مدت مشابه
-رشد ۴۰۰% سرمایه گذاری بانکها در طرح های مصوب در مدت مشابه
-رشد ۵۰۰% جذب عضو تعاونی های ثبت شده در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۱۹۰% تشکیل تعاونی های ثبت شده در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۲۰۵% تشکیل اتحادیه های تعاونی در سال ۸۶ نسب به سال ۸۴
-رشد ۱۰۰% تعاونی های فرا استانی در سه ساله دولت نهم با دوره قبل
-رشد ۱۱۰۰% انعقاد تفاهم نامه میان وزارت تعاون و سایر دستگاهها در مدت مشابه
-رشد ۲۳% تولید شیر در سه سال اول برنامه چهارم به نسبت به سال آخر برنامه سوم
-رشد ۲۷% تولید مرغ در سه سال اول برنامه چهارم به نسبت به سال آخر برنامه سوم
-رشد ۲۲% تولیدات دامی در سه سال اول برنامه چهارم به نسبت به سال آخر برنامه سوم
-رشد ۷% سالانه تولیدات دامی
-رشد ۴۹% پرورش آبزیان در سه سال اول برنامه چهارم به نسبت به سال آخر برنامه سوم
-رشد ۵۹% تولید زیتون
-رشد ۱۶% میانگین تولید محصولات زراعی در سه سال اول برنامه چهارم به نسبت به سال آخر برنامه سوم
-رشد ۱۱% تولید گندم در سالهای ۸۶-۸۴ به نسبت ۸۳-۸۱
-رشد ۵۷% دانه های روغنی
-رشد ۶۰% محصولات علوفه ای
-رشد ۲۱۳% ارائه خدمات به نیروهای مسلح در سه سال اخیر به نسبت سه سال قبل از آن
-رشد ۱۲۱% پروژه های توسعه وزارت دفاع در سه سال اخیر به نسبت سه سال قبل از آن
-رشد ۱۲۸% فروش محصولات نظامی در سه سال اخیر به نسبت سه سال قبل از آن
-رشد ۴۳% فروش خارجی در سه سال اخیر به نسبت سه سال قبل از آن
-رشد ۱۳۶% خرید آلات نظامی در سه سال اخیر به نسبت سه سال قبل از آن
-رشد ۵۲% احداث خط ریلی جدید در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۲۴% طول آزادراهها در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۳۹% بازسازی و نوسازی خطوط ریلی در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۳/۲۱% پذیرش مسافر در فرودگاههای کشور در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۳۹% جابجایی مسافر در پروازهای داخلی در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۱۷% ظرفیت اسمی بنادر تجاری در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۴/۱۰% ظرفیت جابجایی مسافر در بنادر در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۱۲۴% سرمایه گذاری در بخش صنعت در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۴۰۶% عملکرد اجرایی اصل ۴۴ در ۳۴ ماه اول دولت نهم نسبت به دوره مشابه
-رشد ۹۰۰% سرمایه گذاری خارجی در سه ساله اخیر نسبت به دوره مشابه
-رشد ۳۶% صنایع خودروسازی
-رشد ۱۰۰% پذیرش دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۳۳۰% دانشجویان پیام نور در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۱۵۵% استخدام هیات علمی
-رشد ۳۴% رشد علمی دانشگاهها در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۴
-رشد ۲۵% سقف تسهیلات پرداختی به دانشجویان در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۴
۲۱- سپاه پاسداران
نهادی که قانوناً مسئولیت حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی را به عهده
دارد در ۲ اردیبهشت ۵۸ به دستور بنیانگذار نظام اسلامی شکل گرفت.
این نهاد در مقابله با متجاوزان بعثی و گروهکهای تجزیه طلب در کردستان،
خوزستان، ترکمن صحرا از چنان رشادتی برخوردار بود که پس از دو سال در نگاه
امام راحل (ره) “هستی آن هستی کشور و نبودش، نبود کشور ” معرفی شد.
این نهاد همچنین در عرصه امنیتی مسئولیت دفاع از شخصیتهای انقلابی و
مسئولان کشور و امنیت پرواز را عهده دار گردید و به خوبی از عهده این
ماموریتها نیز برآمد.
علاوه بر این سپاه پاسداران در عرصه سازندگی نیز وارد میدان شد و با
استفاده از امکانات مهندسی و توانمندی نیروهای خلاق و مومن خود موفق به
انجام بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه مهندسی در زمینه های مختلفی ازجمله
سد کرخه و احداث خط لوله گاز همدان- سنندج و … گردید.
احصاء پروژه های انجام شده توسط سپاه پاسداران در این مجال امکان پذیر
نیست اما از باب نمونه می توان به ساخت بیش از ۴۰ سد بزرگ و سد انحرافی،
اجرای بیش از ۷۰ پروژه شبکه آبیاری، بیش از ۵۰ پروژه تونل سازی و سازه های
زیرزمینی، ۱۷۳ پروژه راهسازی، احداث ۱۴۰۰ کیلومتر راه، اعم از اتوبان و
اصلی و همچنین ترمیم و تعریض ۱۵۷ کیلومتر راه و زیرسازی ۶۰۰ کیلومتر راه
آهن، بیش از یکصد پروژه خطوط انتقال آب و گاز و نفت و فاضلاب، حدود ۵۰
پروژه سازه دریایی و بسیاری از پروژه های دیگر در زمینه اسکله سازی، مدرسه
سازی، ساخت بیمارستان، سد مخزنی، ساخت مسجد، استخراج از معدن، توسعه
زمینهای کشاورزی، کابل کشی فیبر نوری، احداث سالن ورزشی، احداث کارخانه و
حوضچه های پرورش ماهی، کارخانه آب شیرین کن و تصفیه خانه فاضلاب و … اشاره
کرد.
۲۲- بسیج، آیه الهی
یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی نهاد بزرگ بسیج است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مثل خود انقلاب از آیات الهی است.
این آیه الهی را امام راحل (ره) بر اساس راهبرد مهم “حفظ پیروزی انقلاب
از خود پیروزی مهمتر است ” در مورخه ۵ آذر ماه ۵۸ تاسیس نمود تا از انقلاب
اسلامی در مقابل همه تهدیدات نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دفاع نماید
چنانچه تا کنون در طول سه دهه اخیر کارآمدی خود را در این ماموریت ذاتی
ایفا نموده است.
نیروی مقاومت بسیج در کشورمان ثابت کرده است عامل تحقق آرمانهای بلند
انقلاب اسلامی و پیشرو در سازندگی کشور می باشد و با شاخصه هایی چون سازش
ناپذیری، معنویت و تدین، سیراب از معارف دینی، اعتماد به نفس، موثر، فعال،
اثرگذار توانسته است موجب تقویت مقاومت ملت، شکست دشمنان انقلاب اسلامی
گردیده است.
۲۳- کمیته امداد امام خمینی (ره)
بنیانگذار نظام اسلامی در مورخ ۱۴ اسفند ۵۷ یعنی ۲۲ روز پس از پیروزی
انقلاب اسلامی فرمان تشکیل نهادی عام المنفعه را صادر فرمودند تا جهت رفع
کمبودهای مادی و معنوی خانواده های محروم کشور تلاش کنند.
این کمیته بیش از ۵۲ هزار روستا را تحت پوشش قرار داده با بیش از ۱۲۰ هزار
کارآموز خدمات ارزنده ای از طریق طرح شهید رجایی، طرح مددجویی، حمایت از
خانواده زندانیان، بیمه و خدمات درمانی به اقشار نیازمند، اطعام محرومان،
پرداخت دیه، کمک به آسیب دیدگان ناشی از سیل و زلزله، طرح اکرام ویژه
ایتام، طرح تامین جهیزیه، پرداخت قرض الحسنه، طرح سرباز و کمک به جبهه ها و
مرزداران و … تاکنون ارائه نموده است.
۲۴- جهاد سازندگی
در ۲۷ خرداد ۵۸ حضرت امام (ره) دستور تشکیل یک نهاد خدمتگزار را تحت عنوان
“جهاد سازندگی ” صادر فرمودند که با فرهنگ جهادی خویش در عرصه های مختلف
منشاء آثار خیر و پربرکت فراوانی گردید:
۱)ایفای نقش موثر در مهندسی رزمی دوران دفاع مقدس تحت عنوان سنگرسازان بی سنگر
۲)ارائه الگوی مدیریتی انقلابی جهت خدمت به جامعه
۳)کمک به رفع محرومیت از مناطق محروم از طریق راهسازی، تأمین آب آشامیدنی،
تأمین نعمت روشنایی، توسعه صنایع روستایی، کمک به کشاورزی روستائیان،
توسعه دامداری و …
۴)این نهاد در ۲۰ سال فعالیت خود کارنامه درخشانی به جای گذاشت: ۱٫ احداث
۷۰ هزار کیلومتر راه روستایی ۲٫ بهسازی ۲۵ هزار کیلومتر راه ۳٫ تأمین آب
۲۲ هزار روستا ۴٫ بازسازی شبکه ۵ هزار روستا ۵٫ برق رسانی به ۲۸ هزار و
۶۷۴ روستا ۶٫ برقی کردن بیش از ۶ هزار حلقه چاه کشاورزی ۷٫ تشکیل ۲۲ هزار
کتابخانه روستایی و توزیع ۲۰ میلیون جلد کتاب ۸٫ طراحی و ساخت کشتارگاههای
صنعتی ۹٫ طراحی و ساخت کارخانجات لبنی ۱۰٫ تولید دهها کالای صنعتی مورد
نیاز کشور و دستگاههای پیشرفته مورد نیاز
۲۵- بنیاد مستضعفان
نخستین نهادی که به دستور امام راحل (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل
گرفت بنیاد مستضعفان بود. فرمان تشکیل این نهاد در ۹ اسفند ۵۸ با هدف جمع
آوری اموال منقول و غیرمنقول بازمانده از رژیم گذشته و بکارگیری آنها در
مسیر خدمت به اقشار ضعیف جامعه از سوی معمار بزرگ انقلاب اسلامی صادر و
رسماً در ۵۷/۱۲/۱۴ تأسیس شد.
در کارنامه این نهاد خدمات بسیاری مشاهده می گردد که برخی از آنها عبارتند از:
۱)کمک مالی ۶۵۳ میلیارد ریالی به محرومان طی ده ساله ۷۶-۶۷
۲)واگذاری املاک اداری، تجاری و مسکونی متعدد به دولت
۳)توزیع ۶۷ میلیارد ریال لباس بین دانش آموزان محروم
۴)اعطای وام تحصیلی، درمانی و ازدواج به واجدین شرایط به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال
۵)اعطای خدمات مستقیم و غیرمستقیم به ۲۵۰۰۰۰۰ نفر از سال ۷۶-۷۰
۶)کمک به ساخت مسکن محرومین به مبلغ ۸/۵ میلیارد ریال در مدت فوق
۷)کمک ۱/۳میلیارد ریالی به امر اشتغال اقشار کم درآمد در مدت فوق
۸)کمک بهداشتی و درمانی به اقشار مستضعف جامعه به مبلغ ۱/۸ میلیارد ریال در مدت فوق
۹)اعطای کمک هزینه تحصیلی به مبلغ بیش از یک میلیارد ریال در ۶ ساله فوق
۱۰)توزیع کمکهای رفاهی به اقشار کم درآمد به مبلغ ۱۴ میلیارد ریال در مدت مشابه
۲۶- عدالت گستری
یکی از آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی ملت ایران، گسترش عدالت و رفع تبعیض
در توزیع ثروت عمومی، امکانات و فرصتهای موجود در کشور میان آحاد جامعه و
رفع محرومیت ها و فقر از طبقات کم درآمد و مناطق دور افتاده می باشد.
در خصوص جایگاه عدالتخواهی در قانون اساسی کشورمان می توان به اصول سوم،
هشتم، دهم، بیست و یکم، بیست و هشتم، سی و یکم، چهل و سوم، چهل و هشتم، صد
و بیست و یکم و صد و چهل و یکم اشاره کرد که عدالت خواهی و مبارزه فقر و
محرومیت را مورد تاکید قرار داده اند.
بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور به عنوان عالیترین مقام اجرایی
کشور سوگند یاد می کند که پاسدار مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی و
قانون اساسی باشد تا همه استعداد و صلاحیت خود را جهت ایفای مسئولین به
کار گرفته و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق،
پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد.
از این رو، همه دولتها در جمهوری اسلامی خود را موظف به مقابله با
محرومیتها و پیشرفت کشور دانسته و در این مسیر تلاشهای وافری مبذول داشته
اند.
البته باید توجه داشت که دولت موقت (۱۵/۱۱/۵۷-۱۵/۸/۵۸) در مدت فعالیت ۹
ماهه خود به نخست وزیری بازرگان به جهت تلاش جدی به منظور بازگرداندن
آمریکا به کشور، دولت ۱۶ ماهه بنی صدر (۱۵/۱۱/۵۸-۱/۴/۶۰) به علت دامن زدن
به اختلافات سیاسی و گرایش لیبرالیستی وی و همچنین دولت یک ماهه شهید رجایی
(۱۱/۵/۶۰-۸/۶/۶۰) به سبب عدم فرصت کافی اقدامات قابل توجهی در این راستا
صورت ندادند اما فعالیت سایر دولتها در این زمینه تحت عناوین دوره دفاع
مقدس، دوره سازندگی، دوره توسعه سیاسی و دوره اصولگرایی به طور مجزا قابل
بررسی می باشند. که ما در اینجا به عملکرد دولت نهم که با گفتمان عدالت و
خدمت پا به عرصه مدیریت کشور گذاشت به اختصار اشاره می کنیم:
در راهبردهای کلان دولت نهم کسب رضای الهی از طریق عدالت گستری، مهرورزی،
خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور به عنوان ارزشها
مطرح شده و آرمان خود را “فراهم کردن زمینه هایی برای برپایی حکومت
عادلانه جهانی ” ترسیم نموده و در بیان هدف بنیادین آن آمده است:
“توسعه عدالت محور- اقامه قسط توأم با مهرورزی، خدمت و تعالی و پیشرفت ”
بر اساس ارزشها، آرمانها و اهداف فوق راهبرد کلان این دولت عبارت است از:
“بسط عدالت و توسعه و تعالی همه جانبه و درونزا مبتنی بر اسلام ناب محمدی
(ص) و بکارگیری علوم و فنون پیشرفته برای تحقق عدالت و ارتقاء سلامت و
رفاه اجتماع. ”
دولت نهم برنامه ها و سیاستهای خود را بر اساس راهبردهای فوق تنظیم نموده و
به منظور تحقق آرمان توزیع عادلانه درآمدها، کالاها و امکانات و فرصتها و
رفع محرومیتها، شخص رئیس جمهور معتقد است: “آنچه در فصل عدالت مطرح می
شود، توزیع امکانات و فرصتها با ملاحظه میزان محرومیتها، استعدادها و
ظرفیتها در همه جغرافیای کشور است. ”
از همین رو، تمرکز زدایی از تهران و توجه به تمام نقاط کشور در دستور کار
دولت قرار گرفته و آقای احمدی نژاد در تبیین این ضرورت می گوید: “اینکه
تهران همه ایران است، امری باطل است، تهران مرکز ایران است، نه همه ایران،
تهران قطب ایران است، نه همه ایران، ما باید کاری کنیم که ایران همه جای
ایران باشد که یکی از آنها، چرخش و بین مردم بودن است که خیلی هم اثر
دارد. شما ویر تمام نقاط ایران هستید، فقط وزیر تهران نیستید. ”
از همین رو، سفرهای استانی هیات دولت به صورت دوره ای آغاز گردید که دومین
دور آن در آستانه اتمام است و ظرف چند سال گذشته اعضای هیات دولت موفق
شده اند تا از نزدیک با مردم سراسر کشور ملاقات نموده و با مشکلات آنها
آشنا شوند که نتایج آن در صفحات آینده مورد اشاره قرار می گیرد.
۲۷- سرعت بخشی به روند محرومیت زدایی با توزیع سهام عدالت
یکی از اقدامات نظام اسلامی که در دوره اصولگرایی جهت رفع محرومیت از
طبقات آسیب پذیر جامعه، و کاهش فاصله طبقاتی صورت گرفته طرح توزیع سهام
عدالت میان اقشار کم درآمد و متوسط جامعه می باشد که در مرحله اول به
دهکهای اول و دوم شامل چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تعلق گرفت. در این مرحله
دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سهام واگذار شده و سود سهام مرحله اول نیز
میان ۴۵۰۰۰۰۰ نفر توزیع شده است.
در راستای اجرای مرحله دوم این طرح تاکنون ۲۲۵۰۰۰۰۰ نفر برگه سهام عدالت
توزیع شده که شامل سه دهک پایین جامعه گردیده و ۶ دهک بعدی نیز تا پایان
سال جاری به میزان ۴۲ میلیون نفر سهام توزیع می گردد.
در حال حاضر ۴۴ شرکت در سبد سهام عدالت قرار دارند و هر نفر به میزان یک
میلیون تومان و هر خانوار ۵ نفره، پنج میلیون تومان سهام دریافت می کند.
سود سهام مرحله دوم نیز به زودی پرداخت می گردد.
۲۸- کاهش فاصله مردم و مسئولان
سفرهای استانی دولت: از دیگر اقدامات دولت نهم جهت آشنایی با مشکلات مناطق
محروم کشور تشکیل جلسات هیأت دولت در استانها بود که به سفرهای استانی
شهرت یافت. در دور اول این سفرها که از ۳۰ استان و ۳۳۶ شهرستان بازدید
بعمل آمده بیش از ۶۰۰۰ مصوبه و توافق انجام شده که ۹۰% آنها اجرایی گردیده
است. برای تهیه پیش نویس مصوبات ۷۸۰ جلسه هماهنگی با ۲۹۰۰۰ نفر ساعت کار
کارشناسی انجام شده و معدل فاصله هر سفر ۱۹ روز می باشد. بیشترین مصوبات
در تهران با ۳۴۸ مورد و کمترین آنها مربوط به قم با ۱۰۰ مورد بوده است اما
سیستان و بلوچستان از حیث عملیاتی شدن مصوبات با رقم ۱۰۰% و خراسان جنوبی
با ۹۹% در رتبه اول قرار دارند. استانهای زنجان با ۹۸، خراسان شمالی و
کهکیلویه و بویراحمد با ۷۹% در رتبه های بعدی قرار دارند که حاکی از
اولویت و تمرکز بر روی استانهای محروم است.
بیشترین مصوبات از جهت وزارتخانه مجری مربوط به وزارت نیرو با ۳۷۸، بهداشت
با ۳۵۴، راه و ترابری با ۳۲۴ می باشد و موضوع مصوبات ۳۷/۹% مربوط به امور
زیربنایی و فنی، ۱۶% فرهنگی و اجتماعی، ۱۶% تولیدی اقتصادی می باشد.
صرف نظر از مصوبات بسیار زیاد و عملیات شدن بخش اعظم پروژه های ناشی از
مصوبه های استانی هیأت دولت، این سفرها توانسته دیوارهای بلند میان مردم و
مسئولان را برداشته و دولتمردان نیز بی واسطه، رودررو با مردم، درد دلهای
آنها را از زبان و نامه هایشان شنیده و خوانده اند.
۲۹- توجه به مشکلات ازدواج و اشتغال جوانان
الف) تشکیل صندوق مهر رضا (ع)
در سال ۸۴ تعداد ۶۷۹۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۶۵۴/۲۴۹ میلیون ریال و در سال
۸۵ تعداد ۳۲۵۷۹ فقره تسهیلات به مبلغ ۱،۴۹۱،۴۸۵میلیون ریال و در سال ۸۶
تعداد ۴۶۸۳۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۲،۵۴۳،۹۴۱میلیون ریال جهت ایجاد اشتغال
جوانان پرداخت شده است.
ب) طرح تعاونی مسکن مهر
تا آذر ماه سال ۸۶ تعداد ۳۳۵۰۰۰۰ نفر جهت استفاده از تسهیلات در این
تعاونی ثبت نام کرده اند که تا شهریور ماه ۸۷، ۱۰۵۰۰۰۰در قالب ۴۷۸۹ تعاونی
پس از عقد تفاهم نامه زمین دریافت کرده اند و قرارداد ۵۹۴۶۴ واحد مسکونی
امضا شده است.
ج) بنگاههای زودبازده
از آغاز شکل گیری این بنگاهها در سال ۸۴ تاکنون یک میلیون و ۱۰۴ هزار طرح
ارائه شده که ۹۰۰ هزار طرح توسط کارگروه اشتغال به بانکها معرفی شده و ۷۶۰
هزار طرح توسط بانکها تایید شده است. از این تعداد ۴۷۰ هزار طرح با کم ۱۸
میلیارد تومانی بانکها به بهره برداری رسیده است.
۳۰- تدوین استراتژی مشخص
از جمله برکات مهم نظام اسلامی، ساماندهی قابلیتها و امکانات کشور در
راستای اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و هدفمند سازی و قانونمند کردن
برنامه ریزی دولتها بود که در قالب برنامه های پنج ساله توسعه و نهایتاً
برنامه چشم انداز ۲۰ ساله کشور تنظیم گردیده تا بر اساس آن جمهوری اسلامی
ایران در سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه در زمینه های مختلف دست یابد.
در حال حاضر نظام اسلامی با تجربه چهار برنامه ۵ ساله توسعه در آغاز ورود
به دهه چهارم حیات طیبه خویش می باشد که نقشه راه آن توسط رهبر معظم
انقلاب اسلامی تحت عنوان “پیشرفت و عدالت ” ترسیم گردیده است و معظم له در
آستانه ورود به جشنهای سی امین سالگرد انقلاب اسلامی سیاستهای کلی برنامه
پنجم توسعه را در چارچوب سند چشم انداز ۲۰ ساله ابلاغ فرمودند تا دولت
اصولگرای نهم قانون برنامه پنج ساله کشور را بر مبنای آن تهیه نماید.
سیاست های ابلاغ شده در ۴۵ بند و سرفصلهای فرهنگی، علمی و فناوری،
اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دفاعی و امنیتی که با پشتوانه کارشناسی و
مطالعات عمیق تهیه گردیده بیانگر این واقعیت انکارناپذیر است که اگر چه
انقلاب اسلامی به دستاوردها و برکات فراوانی دست یافته لکن در نظامی پوینده
و بالنده همچنان باید تلاش برای رسیدن به آرمان و قله های پیشرفت همراه
با عدالت تلاش کرد.
جدول رکورد شکنی دولت نهم در امر توسعه و خدمات
عناوین درصد
۱٫رشد صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی ۱۰۰%
۲٫رشد علمی دانشگاهها از ۸۴ تا ۸۷ ۳۴%
۳٫رشد پوشش خوابگاهی ۲۵%
۴٫رشد تسهیلات پرداختی به دانشجویان ۲۵%
۵٫رشد پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری ۱۰۰ %
۶٫رشد استخدام هیات علمی ۱۵۵%
۷٫رشد تولید شیر از ۱۹ میلیون لیتر به ۲۳ میلیون لیتر ۲۳%
۸٫رشد تولید مرغ از ۳ میلیون تن به ۴ میلیون تن ۲۷%
۹٫رشد تولیدات دامی ۲۲%
۱۰٫رشد پرورش آبزیان در آبهای داخلی ۴۹%
۱۱٫رشد تولیدات محصولات زراعی ۱۶%
۱۲٫رشد تولید گندم ۱۱%
۱۳٫رشد محصولات علوفه ای ۶۰%
۱۴٫رشد تولید دانه های روغنی ۵۷%
۱۵٫رشد ایجاد فرصتهای شغلی با اشتغال ۲۹۱۵۳۴ نفر ۲۰۰%
۱۶٫رشد سرمایه گزاری بانکها در طرح های مصوب ۴۰۰%
۱۷٫رشد جذب تعاونی های ثبت شده ۵۰۰%
۱۸٫رشد تعداد تعاونی های ثبت شده ۱۹۰ %
۱۹٫رشد تعاونی های فرا استانی ۱۰۰ %
۲۰٫رشد انعقاد تفاهم نامه وزارت تعاون با دستگاهها ۱۱۰۰%
۲۱٫رشد تعداد مقالات علمی پزشکی ۵۰%
۲۲٫رشد مراکز تحقیقات پزشکی ۳۰%
۲۳٫رشد پذیرش دکترای تخصصی علوم پزشکی ۹۳%
۲۴٫رشد تولید داروهای طبیعی ۲۰۱ %
۲۵٫رشد پوشش خدمات اورژانسی در حوادث ترافیکی ۳۷%
۲۶٫رشد تعداد آمبولانسهای ۱۱۵ ۷۷%
۲۷٫رشد سرمایه گزاری خارجی ۱۷۶%
۲۸٫رشد خصوصی سازی ۱۱۰۰%
۲۹٫رشد سطح باسوادی کشور ۵/۱%
۳۰٫رشد آموزشهای بهداشتی ۵۰%
۳۱٫رشد تعداد دانشجویان مراکز تربیت و معلم ۱۱۴%
۳۲٫رشد مدرسه سازی ۱۰۰%
۳۳٫رشد طول آزادراههای کشور ۴/۲۴%
۳۴٫رشد جابجایی کالا در حمل و نقل جاده ای ۲/۱۹%
۳۵٫رشد جابجایی مسافر در حمل و نقل جاده ای ۴/۴%
۳۶٫رشد جابجایی کالا در خطوط ریلی ۷/۱%
۳۷٫رشد جابجایی مسافر در خطوط ریلی ۹/۲۶%
۳۸٫رشد بازسازی خطوط ریلی ۹/۳۸%
۳۹٫رشد احداث خطوط جدید ریلی ۲/۵۲%
۴۰٫رشد پذیرش مسافر در فرودگاههای کشور ۳/۲۱%
۴۱٫رشد جابجایی مسافر در پروازهای داخلی ۱۷%
۴۲٫رشد جابجایی مسافر در پروازهای خارجی ۲/۳۹%
۴۳٫رشد ظرفیت اسمی بنادر تجار ۱/۱۷%
۴۴٫رشد ظرفیت کانتینری بنادر ۹۰%
۴۵٫رشد ظرفیت مسافربری در بنادر ۴/۱%
۴۶٫رشد حقوق بازنشستگان ۷۱%
۴۷٫رشد اعتبارات کمیته امداد ۲۱۹%
۴۸٫رشد اعتبارات صندوق بازنشستگی ۲۲۱%
۴۹٫رشد اعتبارات سازمان بیمه خدمات درمان ۲۱۷%
۵۰٫رشد اعتبارات سازمان بهزیستی کشور ۲۲۸%
۵۱٫رشد اعتبارات سازمان تامین اجتماعی ۱۱%
۵۲٫رشد تقاضای سرمایه گزاری صنعتی ۶۱%
۵۳٫رشد میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت ۱۲۴%
۵۴٫رشد اشتغال در بخش صنعت ۵۳ %
۵۵٫رشد صدور پروانه بهره برداری از معدن ۷%
۵۶٫رشد اجازه برداشت از معادن ۴۵ %
۵۷٫رشد واگذاری سهام در راستای اصل ۴۴ ۴۰۶%
۵۸٫رشد حجم سرمایه گزاری خارجی ۹۰۰%
۵۹٫رشد تولیدات فلزات اساسی ۵/۱۸%
۶۰٫رشد تولید سیمان ۲۱%
۶۱٫رشد صنایع خودروسازی ۳۶%
۶۲٫رشد تملک آثار میراث فرهنگی ۱۵۰%
۶۳٫رشد اختراعات ثبت شده ۳۰۰%
۶۴٫رشد ایجاد پارکهای فناوری ۳۰۰%
۶۵٫رشد دریافت و پردازش نامه های سفر استانی ۲۴۰۰%
۶۶٫رشد تعداد سفر شهرستانها ۲۹۰۰%
۶۷٫رشد رسیدگی به مشکلات مراجعین حضوری ۸۵۰%
۶۸٫رشد رسیدگی به مشکلات مراجعین غیرحضوری ۷۰۰%
۶۹٫رشد پاسخگویی به مراجعین ۱۰۰۰%
۷۰٫رشد حمایت و مساعدت مالی از مراجعین ۳۰۰%
منبع: کتاب چکیده عملکرد دولت مردمی-تهران شهریور ۱۳۸۷