عوامل فقر و غنا از نگاه پیامبر و عترت . منشور بزرگ حقوقی، تربیتی
پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی / بایدها و نبایدها در نگاه نبوی(ص)
عوامل فقر و غنا، سلامت و سعادت
پیامبر گرامی در اولین هشدار مسلمین را از غذا خوردن قبل از طهارت و برطرف کردن حدث و انجام غسل منع فرمود، و آن را به عنوان یکی از عوامل فقر گوشزد کرد.
امیرالمؤمنین علیبن ابی طالب7 عوامل فقر را ذکر فرمود ...
در سال پیامبر اعظم(ص) چه کاری بهتر از شناخت آن بزرگوار و چه تلاشی مقدستر از نشر اندیشهی نبوی(ص) و چه اقدامی شایستهتر از اقتدا به سیره و سخن رسول خدا(ص) است؟!
پیمودن کدام راه، آسانتر از اندیشیدن در سخن و سیرهی پیشوای رحمت و عدالت و منادی آزادی و آگاهی است؟!
یکی از سخنان آن بزرگوار که مجموعهای از رهنمودهای ارزشمند و حیات بخش حضرتش را در بردارد و در متون روایی معتبر شیعه آمده، حدیثی است که محدّث اقدم و فقیه بیدار، شیخ جلیل، ابوجعفر محمدبن علیبن حسینبن بابویه شیخ صدوق1 متوفای 381 ﻫ . ق در کتاب شریف من لا یحضره الفقیه آورده است. صدوق بابی در کتاب یاد شده گشوده است و نام آن را باب ذکر جملِ من مناهی النبیّ(ص) نهاده است.
منابع حدیث
ابن بابویه در این باب فقط همین یک حدیث را نقل کرده و سند آن را چنین نوشته است:
روی عن شعیببن واقد، عن الحسینبن زید، عن الصادق، جعفربن محمّد عن ابیه، عن آبائه، عن امیرالمؤمنین7 علیبن ابیطالب: قال: نَهی رسول الله(ص)....
شیخ صدوق، این حدیث شریف را در کتاب شریف امالی از صفحه 253 تا صفحه 260 ذکر کرده و علامه مجلسی1 در جلد 73 بحارالانوار، چاپ بیروت ص 328 این حدیث را از امالی با عنوان باب جوامع مناهی النبی9 و متفرّقاته نقل کرده است.
این حدیث از گوهرهای گرانبها و جامعی است که طولانی بودن آن از سوی سه تن از راویان محمدبن زکریای غلابی، شعیببن واقد مزنی و حسینبن زید مورد پرسش قرار گرفته که آیا پیامبر گرامی9 همهی این مطالب را در یک جلسه و برای مخاطبان واحد بیان فرموده است، امام صادق(ع) در پاسخ نخستین راوی فرموده است این حدیث از کتابی که پیامبر خدا(ص) املا فرموده و علیبن ابیطالب7 آن را به خط خویش نوشته گردآوری شده است.
بنابراین حدیث شریف هم نبوی(ص) است و هم علوی7 و هم صادق آل محمد9 آن را بازگو فرموده است. سیری در محتوای حدیث نشان میدهد این سخنان از چشمهی نور جوشیده و بر زبان پیشوایان معصوم: جاری شده است. جامعیّت، عمق، روانی و همنواختی و همآهنگی آن با معارف قرآن و دیگر احادیث نبوی، خود سندی محکم بر اصالت و اتقان محتوای حدیث شریف است.
جامعیّت
این حدیث شریف بیش از دویست و سی رهنمود اخلاقی، عقیدتی، بهداشتی، درمانی، فقهی، اقتصادی و عبادی را در بر دارد. و شایسته است از دیدگاههای مختلف علمی مورد توجه قرار گیرد و کارشناسان دانشهای گوناگون از دیدگاه خویش این معارف بلند و آسمانی و دستور العملهای مثبت و منفی را مورد توجه قرار دهند و ارتباط پیامبر گرامی9 با جهان غیب و وحی آسمانی را از همین حدیث دریابند.
فضای حدیث
برای کشف فضای بعثت و شناخت اخلاق و رفتار مردم عصر نبوی(ص) این حدیث شریف یکی از مهمترین اسناد تاریخی است، زیرا از رهنمودهای نبوی(ص) میتوان، نیازها، عادتها، اندیشهها و اخلاق و رفتار مردم آن روزگار را به خوبی شناخت و به عظمت خورشید درخشان رسالت و نقش پیامبر(ص) در پی ریزی اخلاق، تمدن و خطّ سعادت دنیا و آخرت بشریّت پی برد.
ابعاد و گستره
رهنمودهای این حدیث شریف در مورد تمام ابعاد و قلمرو گستردهی رفتار و گفتار انسانها است و بسیاری از بایده و نبایدهای زندگی را شامل میشود.
نبایدهای بهداشتی، درمانی، زیست محیطی، اخلاقی، فقهی، معاشرتی، تفریحی، اقتصادی، عقیدتی، عبادی و سیاسی فراوانی در این حدیث آمده که نشان میدهد پیامبر اعظم(ص) و دیگر پیام آوران الهی فقط به رابطه انسان و خدا توجّه نداشته و برای تمام ابعاد زندگی انسانها، برنامه و رهنمود داشتهاند.
و به سلامت، قداست، آگاهی، آزادی، نظافت، زیبایی، و حقوق و وظایف اجتماعی و تعالی انسانها میاندیشیدهاند.
توجه به حقوق اقلیتها، حقوق حیوانات، حقوق اجتماعی، حقوق محرومان، حقوق بانوان، حقوق خویشاوندان و پاسداری از شخصیت و کرامت انسان در این حدیث شریف موج میزند و اصولاً این حدیث شریف را میتوان به عنوان منشور بزرگ حقوقی و پرورشی در جوامع امروزین و در سراسر تاریخ در دیدرس نسلهای امروز و فردا قرار داد.
ده رهنمود
این حدیث شریف جای شرح و تبیین فراوان دارد، در بخش نخست به یادآوری ده رهنمود ذکر شده در آغاز سخن آن بزرگوار میپردازیم و از اینکه کوچکترین نکات تربیتی، اخلاقی را بزرگترین شخصیت جهان مطرح میکند شگفت زده نخواهیم شد. زیرا سخن گفتن براساس نیاز مخاطب مهم است نه گفتن و نوشتن در سطح دانش خویش. و پیامبران خدا به زبان مردم و در سطح درک مردم و برای هدایت آنان سخن میگویند، نه برای نمایش دانایی و توانایی خویش.
1. رسول خدا(ص) از خوردن در حال جنابت نهی فرموده و این کار را مایهی فقر و تنگدستی دانسته است.
2. رسول خدا(ص) از کوتاه کردن ناخنها با دندان نهی فرموده است.
3. رسول خدا(ص) مسواک زدن در حمّام را منع کرده است.
4. پیامبر گرامی9 انداختن اخلاط سر و سینه در مساجد را نهی فرموده است.
5 . پیامبر خدا(ص) خوردن نیم خوردهی موش را منع نموده است.
6 . پیامبر خدا(ص) فرموده است: مساجد را راه عبور قرار ندهید، مگر در آن دو رکعت نماز بخوانید.
7. آن بزرگوار از اینکه کسی زیر درخت میوهدار، ادار کند، منع فرموده است.
8 . آن حضرت ادرار کردن در وسط راه نهی کرده است.
9. پیامبر اعظم(ص) از اینکه انسان با دست چپ غذا بخورد، منع فرموده است.
10. پیامبر خدا(ص) غذا خوردن در حال تکیه بی اشیای گوناگون را ناروا دانسته است.
و اینک متن بخش اوّل حدیث:
باب ذکر جمل من مناهی النبی
أبو جعفر محمّدبن الحسینبن موسیبن بابویه القمّی، الفقیه، نزیل الرّی مصنّف هذا الکتاب ـ رضی الله عنه و أرضاه ـ :
روی عن شعیببن واقد، عن الحسینبن زید، عن الصادق جعفربن محمّد، عن أبیه، عن آبائه، عن أمیرالمؤمنین علیّبن أبی طالب: قال: نهی رسول الله(ص) عن الأکل علی الجنابة و قال: إنّه یورث الفقر، و نهی عن تقلیم الأظفار بالأسنان، و عن السواک فی الحمّام، والتنخّع فی المساجد، و نهی عن أکل سؤر الفأرة، وقال: لاتجعلوا المساجد طرقاً حتّی تصلّوا فیها رکعتین، و نهی أن یبول أحد تحت شجرة مثمرة أو علی قارعة الطریق،([1]) و نهی أن یأکل الإنسان بشماله، و أن یأکل وهو متّکیء ...([2])
[1]. قارعة الطریق وسطه والمراد ههنا نفس الطریق و وجهه إذا کان مسلوکاً.
[2]. من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 5 .
عوامل فقر
در شماره ی پیشین ده رهنمود از حدیث شریف مناهی النبیّ(ص) یاد شد.
پیامبر گرامی در اولین هشدار مسلمین را از غذا خوردن قبل از طهارت و برطرف کردن حدث و انجام غسل منع فرمود، و آن را به عنوان یکی از عوامل فقر گوشزد کرد.
از آنجا که آثار و گرفتاریهای ناشی از فقر در زندگی فردی و اجتماعی، انسانها را به گریز از این بلای بزرگ وا میدارد، نویسنده تصمیم گرفت تا به پژوهشی گستردهتر در زمینه عوامل فقر از نگاه احادیث بپردازد و از رهنمودهای معصومین: در این زمینه استفاده کند. حاصل این کوشش دستیابی به بیش از پنجاه عامل فقر و تهیدستی بود که به محضر محققان و خوانندگان محترم نامه جامعه تقدیم میشود. البتّه علل و عوامل مذکور در احادیث بیش از این موارد است و جای تتبع و تحلیل احادیث همچنان باقی است.
ثوربن سعید از پدرش سعیدبن علاقه نقل کرد، که او میگوید: امیرالمؤمنین علیبن ابی طالب7 عوامل فقر را ذکر فرمود که برخی از آن عبارت است از:
1. باقی گذاشتن تار عنکبوت در خانه. 2. شانه کردن مو در حال ایستاده. 3. خلال کردن با هرگونه چوب. 4 . باقی گذاشتن خاکروبه در خانه. 5 . قسم دروغ. 6 . زنا. 7 . اظهار حرص و آزمندی. 8 . خوابیدن بین نماز مغرب و عشاء. 9. خوابیدن قبل از طلوع خورشید. 10. بیبرنامگی در معیشت. 11. قطع رحم. 12. عادت به دروغ گویی. 13. گوش دادن به غنا و آوازه خوانی. 14. کمک نکردن به شخص نیازمند در شب.([1])
محدث قمی در جلد هفتم سفینة البحار، موارد دیگری را با استناد به احادیث از موجبات فقر شمرده است:
نظافت نکردن دستها پیش از خوردن غذا، اهانت به خردههای نان که بر زمین ریخته است، نشستن در آستانهی خانهها، جارو زدن خانه در شب، شست و شو نمودن در محل تخلّی، نشستن ظرف غذا پس از استفاده، سبک شمردن نماز، شتابزدگی در خروج از مسجد، زودتر از دیگران به مغازه رفتن و دیرتر از آنان به خانه برگشتن برای بازاریان، لعن و نفرین نمودن فرزندان، وصله نمودن جامه در حالی که بر تن است.([2])
علامه مجلسی نیز در ضمن حدیثی که از پیامبر گرامی نقل کرده است، بیست و پنج چیز را عامل فقر شمرده که از آن جمله است:
بی احترامی به سالمندان و پیشاپیش آنان راه رفتن، پدر و مادر را با نام صدا زدن، پوشیدن جامههای کثیف، غذا خوردن در حالت خوابیده، نفرین نمودن پدر و مادر، کوتاه کردن ناخنها با دندان.
و باز در حدیث نبوی(ص) آمده است: هرکس خود را فقیر نشان دهد، تهیدست میشود.([3])
و خواجه نصیر الدین طوسی در کتاب ارزشمند آداب الثقلین به برخی از موجبات تهیدستی اشاره میکند، از جمله:
اسراف نمودن، تنبلی و سستی و سهل انگاری در امور، بخل و سخت گیری در روابط اجتماعی، گناه کردن، ترک دعا برای پدر و مادر، ترک درخواست از فضل خداوند.([4])
البته تحلیل این گونه روایات و تشریح ارتباط این اقدامات با فقر فردی و اجتماعی در مواردی مثل اسراف، بخل، دروغ و تنبلی روشن است ولی برخی موارد احتیاج به تفکر و بررسی بیشتر در قرآن و حدیث و دانشهای تجربی دارد.
راهکارهای فقرزدایی در روایات
پیامبر گرامی9 پس از شمارش بیست عامل فقر، فرمود: آیا دوست دارید راهکار افزایش روزی را نیز برای شما بیان کنم؟ عرض کردند: آری!
حضرت رسول اعظم(ص) به برخی از عوامل افزایش رزق و روزی اشاره فرمود:
جمع کردن بین دو نماز ظهر و عصر، و مغرب و عشا، به جا آوردن تعقیبات پس از نماز، انجام تعقیب پس از نماز عصر، رعایت صله رحم، ادای امانت، استغفار و آمرزش خواستن از خداوند، مواسات با برادران دینی، بامدادان در پی روزی رفتن، تکرار جملات اذان همراه با مؤذّن، ترک کلام در محلّ تخلّی، خودداری از حرص، سپاسگزاری از صاحب نعمت، خودداری از قسم دروغ، وضو و شست و شو قبل از غذا خوردن، استفاده کردن از خردهای نان که در سفره میریزد، دعا کردن برای برادران دینی،([5]) آسان گیری در داد و ستد،([6]) نیکی به خانواده،([7]) چراغ افروختن قبل از غروب.([8]) راستگویی،([9]) ذکرالله اکبر،([10]) ذکر صدبار لا اله الاّ الحقّ المبین در هر روز،([11]) نقش ذکر ماشاءالله، لاقوّة الاّ بالله، استغفرالله بر انگشتر،([12]) زیاد گفتن ذکر لاحول ولاقوة الاّ بالله.([13])
امام صادق(ع) نیز فرمود: خواندن نافلهی عشا که دو رکعت نشسته است از عوامل جلب روزی است.([14])
در حدیثی دیگر امیرالمؤمنین7 فرمود: فی سعة الأخلاق کنوز الأرزاق؛ گنجینههای روزی در خوش اخلاقی و گشاده رویی نهفته است.([15])
در برخی روایات آمده است: شستن سر با گل ختمی مایه افزایش روزی و نفی فقر است.([16])
و باز از امام صادق(ع) نقل شده است: حسن الجوار یزید فی الرزق؛([17]) خوب همسایهداری نمودن روزی را میافزاید.([18])
و هر کس هر روز سی بار سبحان الله بگوید و خدا را منزه شمارد، خداوند هفتاد بلا را از وی برطرف سازد که آسانترین آن مشکل فقر است.
علاوه بر موارد فوق عوامل دیگری برای افزایش روزی در روایات آمده است از جمله:
قال رسول الله(ص): أدم الطهارة یدم علیک الرزق؛([19]) مدام با طهارت باش تا روزیات مداوم باشد.
پیامبر گرامی در حدیثی دیگر میهمانی دادن را در افزایش روزی مؤثر میشمرد.([20])
و امیرالمؤمنین میفرماید: من حسنت نیته زید فی رزقه؛ حسن نیّت مایهی افزایش روزی است.([21])
همان بزرگوار فرموده است: استنزلوا الرّزق بالصّدقة؛ روزی را با صدقه دادن فرود آورید.([22])
و امام باقر7 فرموده است: الزّکاة تزید فی الرّزق؛ پرداخت زکات مایه افزایش روزی است.
و امام باقر7 به زید شحّام فرمود: برای طلب روزی، در سجود نمازهای واجب خویش این دعا را بخوان:
یا خیرالمسؤولین و یا خیرالمعطین، ارزقنی وارزق عیالی لن فضلک، فانّک ذوالفضل العظیم.([23])
برای فقر و غنا علاوه بر عوامل روانی، سیاسی، اقتصادی، طبیعی و ... عواملی ناشناخته و عرفانی و معنوی نیز شمرده شده است که شایان توجه بوده و هماهنگی اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی را با دستور آفریننده هستی و اداره کننده عالم و آدم نتیجه میدهد. پنهان نیست که در این صورت از الطاف عام و خاص حضرت ربوبی بهتر و بیشتر بهرهمند خواهیم شد.
پینوشت:
[1]. الخصال، ج 2، ص 505 .
[2]. سفینة البحار، ج 7، ص 136.
[3]. بحارالانوار، ج 73، ص 316.
[4]. بحارالانوار، ج 73، ص 318.
[5] . همان، ص 1078، حدیث 7193.
[6] . همان، حدیث 7189.
[7]. همان، حدیث 7185.
[8] . همان.
[9]. همان، ص 346.
[10]. میزان الحکمة، ج 2، ص 1072.
[11]. سفینة البحار، ج 7، ص 136.
[12]. همان، ص 348.
[13]. همان.
[14]. سفینة البحار، ج 3، ص 346.
[15]. همان، ج 3، ص 346.
[16]. همان، ص 345.
[17]. همان.
[18]. همان.
[19] . سفینة البحار، ج 3، ص 346.
[20] . میزان الحکمة، ج 2، ص 1073، حدیث 7190.
[21] . همان، ج 2، ص 1074، حدیث 7198.
[22] . همان.
[23]. همان.
نویسندگان: محمود مهدی پور
منبع: نامه جامعه 1385 شماره 23