در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

زندگی درخشان هدایتگران راه نجات ؛ انبیاء و اولیاء الهی !
سعی میکنم خوشه ای از خرمن گهربار برچیده در معرض نمایش علاقمندان به زندگی پاک و سالم قرار دهم .
تا سبک زندگی ما همچون ستارگان درخشان آسمان انسانیت و بندگی الهی گردد.
به لطف و عنایت الهی

پیوندهای روزانه
پیوندها

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

نماز اول وقت

يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۵۱ ق.ظ

توضیح آیت الله بهجت از نماز اول وقت و مقامات عالی مد نظر آیت الله قاضی ....آیت الله قاضی

سؤال: اینکه حضرت آقای قاضی می فرمودند هرکس نماز اول وقت بخواند به مقام می رسد، آیا مرادشان نماز با حضور قلب است یا خیر؟

آیت الله بهجت

آیت‌الله بهجت: نه! اگر نماز با حضور قلب منظورشان بود، آن‌وقت سؤال می‌کردند چگونه باید خواند این نماز را، به چه سببی بخواند نمازکامل را! این که چیزی به دست نداد که! وقتی چیزی به دست می‌آید که مطلق نماز، مطلق نماز را کسی مقید باشد در اول وقت به نماز عالی می‌رسد؛ می‌رسد خودش، تکویناً شیئاً و شیئاً روز به روز می‌رود بالاتر.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۳ ، ۰۸:۵۱
مهدی مینایی

کتاب و منابع درباره «سلمان فارسی»

يكشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۴۰ ب.ظ

سلمان فارسی، علامه سید جعفر مرتضی عاملی، ترجمه دکتر محمد سپهری

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCUQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.tebyan.net%2Fnewindex.aspx%3Fpid%3D102834%26BookID%3D106040%26PageIndex%3D1&ei=TdDUU7D8K-i-0QWxtYHgDQ&usg=AFQjCNFYzbZHSOL0bAM5gtz2kFIUeTmeyQ&bvm=bv.71778758,d.d2k

سلمان فارسی

مقدمه دفتر 

بسمه تعالى

کتابى که پیش روى شماست ترجمه کتاب (( سلمان الفارسى )) تاءلیف المحقق السید جعفر مرتضى العاملى است که این دفتر جهت آشنایى بیشتر هموطنان فارسى زبان با آن مرد خدا به ترجمه و نشر آن اقدام نمود.

امید است مورد قبول پروردگار متعال قرار بگیرد.

دفتر انتشارات اسلامى وابسته بجامعه مدرسین قم


فهرست؛

سلمان فارسی
مقدمه مترجم
مقدمه مؤ لف
باب اول : مقاطعى از زندگانى سلمان
فصل اول : معرفى سلمان محمدى در چند سطر
سرآغاز
هدف و روش ما در بررسى زندگانى سلمان
اطلاعات مقدماتى
از ویژگیهاى سلمان
مقام و منزلت سلمان
درگذشت سلمان
مستنصر بالله و ابن الاقساسى
خاتمه
فصل دوم : اسلام آوردن و آزاد شدن از بردگى
آنچه ما از این ماجرا مى فهمیم
زمان آزاد شدن سلمان
تاریخ آزاد شدن
قرارداد خرید سلمان
چند ایراد در مورد این قرارداد
پاسخ به این اشکالات
حدیث آزادى سلمان به نقلى دیگر
چند ایراد و خدشه در این روایت
روایتى که قابل قبولتر است
درخت خرمایى که عمر غرس کرد
نقش (( خلیسه )) در آزاد شدن سلمان
سخن ما
چه کسى سلمان را آزاد کرد؟
فصل سوم : آگاهى و مسؤ ولیت
سرآغاز
توان و تعادل در شخصیت انسان مسلم
زهد واقعى
نجات سبکباران
مقصود از (( صحابى )) از نظر سلمان
مسؤ ولیتها بزرگ
فصل چهارم : هم مخالفت با حکومت و هم مشارکت در آن
یک پرسش صریح
پاسخى روشن
باب دوم : سیاستها و پیامدها
فصل اول : رویاروى زورگویى
سرآغاز
تبعیض نژادى و نقش اراده انسان
پیامدهاى منفى آشکار
سلمان رویاروى تبعیض نژادى
چند جاى درنگ
اثبات عصمت براى سلمان در سخن یک حنبلى !
دوم : دفاع عمر از سلمان
خاندان بنى عدى در جاهلیت
منافات (( دفاع از سلمان )) با سیاستهاى عمر
سوم : من فرزند اسلام هستم
ازدواج و سیاست تبعیض نژادى
بر شما امامت نمى کنیم و زنهایتان را تزویج نمى نماییم
بد سخن گفتن سلمان یک افسانه است
کینه کور
فصل دوم : تبعیض نژادى رویدادها و مواضع
مقدمه اى لازم
امویان و سیاست تبعیض نژادى
انحراف از خط و مسیر اسلام
عذر تراشیدن ، کوشش بى حاصل
تنوع روش تبعیض گرایى
(( شعوبیه )) خواهان برابرى بودند
نمونه هایى از تبعیض نژادى در عصر اموى
در عصر عباسیان
قالبهاى متمدنانه فریبنده
فصل سوم : دو سیاست متضاد
خلیفه دوم و سیاست تبعیض نژادى
جنبه اول : برتر دانستن عرب
جنبه دوم : ستم به غیر عرب
مشروح سیاستهاى خلیفه
پایه نخست و بنیادین
نصوص دال بر نژاد گرایى یهودى
تحریک کردن یک یهودى مسلمان نما
فصل چهارم : تبعیض نژادى ،نتایج آثار
از جمله آثار و پیامدهاى سیاست عمرى
آثار سیاست عمر بر عرب
عظمت عمر بن خطاب در میان عرب
آثار این سیاست بر غیر عرب
آثار سیاست على و آل على (ع )
غیر عرب ، پیشتازان علم و فرهنگ
غیر عرب و امر معروف و نهى از منکر
ضمیمه
انکار حدیث (( مؤ اخات )) و جواب بدان
کلام آخر

====================

زندگی پر افتخار سلمان فارسی؛ خالد محمد خالد، ترجمه؛ مهدی پیشوایی


===================


معرفی مختصر کتاب:
در نوشتار حاضر سرگذشت‌نامه دو تن از صحابه حضرت محمد (ص) با نام‌های "خالد بن سعید" و "سلمان فارسی" روایت شده است.

کتاب «سلمان فارسی، استاندار مدائن» نوشته احمد صادقی اردستانی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد. اثر حاضر، شرح حال سلمان فارسی، نخستین ایرانی سعادت‌مندی است که برای شناسایی خدای یکتا و فرار از دست ستم و بیدادگری، بار سفر بست و پس از کاوش‌های فراوان، سرانجام اسلام را پذیرفت و در زمره صحابه بزرگ حضرت محمد(ص) درآمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پاکی و صداقت و فداکاری‌های خالصانه سلمان فارسی سبب شد تا از نزدیک‌ترین یاران پیامبر(ص) شود، به‌طوری که ایشان درباره او فرمود: «سلمان منا اهل‌البیت». اثر حاضر، شرح حال این مرد بزرگ را بر اساس منابع معتبر، به تفصیل بررسی کرده است.

در این کتاب از یک قهرمان برگزیده مسلمان سخن به میان آمده است، از سلمان فارسی، از سلمان محمدی(ص)، یار ممتاز و عالی‌رتبه پیامبر(ص). نویسنده این اثر، در آثار مختلف اسلامی به کاوش پرداخته و این کتاب محصول مطالعات تاریخی اوست که اینک به صورت کارنامه خواندنی و درخشان از یک شخصیت بزرگ مسلمان می‌شود.

خواندن این سرگذشت تاریخی برای ملت ایران، بیشتر از دیگران درخور مطالعه و دقت است، چون در روزگاری که فضای وطن ما را اوهام و خرافات مجوسیت و آتش‌پرستی فراگرفته و تاریک ساخته بود، اول کسی که سد رویاپرستی و خیال‌پروری و تبعیض‌نژادی را در هم شکست و شجاعانه و آزادانه برای یافتن یک مذهب واقعی و آرامش‌آفرین قدم استواری برداشت، سلمان فارسی ایرانی بود. از این نظر لازم است درباره این شخصیت فوق‌العاده که بیش از دو قرن زندگی کرد و اکنون حدود 18 قرن از آغاز زندگی او می‌گذرد، عمیق‌تر مطالعه کنیم.

در کتاب‌های تاریخی درباره این که سلمان از کدام یک از شهر‌های ایران بوده است، غوغایی می‌یابیم که مورخان در میدان تاریخ به پا کرده‌اند! گروهی او را اصفهانی دانسته، برخی وی را شیرازی خوانده و احیانا عده‌ای هم نوشته‌اند: قهرمان کتاب ما، از سرزمین‌های اهواز، شوشتر، رامهرمز و بهبهان برخاسته است و کسانی هم خواسته‌اند اصلا وجود چنین شخصی را در تاریخ اسلام انکار کنند!

محمدبن عبدالبر، مورخ بزرگ اسلامی می‌نویسد: «سلمان اصالتا از رامهرمز فارس، از قریه‌ای که آن‌را جی می‌نامیدند می‌باشد و بعضی هم او را اصفهانی معرفی کرده‌اند». نویسنده کتاب «قاموس‌الرجال» در مورد اصالت سلمان اظهار نظری نکرده، بلکه با تردید این‌گونه نوشته است: «سلمان یا از شیراز یا اهل رامهرمز یا شوشتر و یا قریه جی در اصفهان می‌باشد». بعضی هم گفته‌اند: وی اهل بهبهان بوده است.
براساس نظر نویسنده کتاب حاضر، آنچه قفل این مشکل را می‌گشاید و شعله این جدال را خاموش می‌کند ،این است که بگوییم: پ«در و مادر سلمان از اصفهان بوده‌اند و سپس به کازرون رفته و در آ نجا زندگی خویش را آغاز کرده است، زیرا در متون تاریخی سخن از اصفهانی بودن سلمان زیاد آمده و آنگاه هم که سلمان به حریم اسلام قدم می‌گذارد، وقتی رسول خدا(ص) به او دستور می‌دهد تا سرگذشت خود را بیان کند، وی ضمن توضیحات زیادی می‌گوید: من مردی پارسی، اهل اصفهان از قریه‌ای که آن را جی می‌نامند می‌باشم». از طرف دیگر در تاریخ می‌خوانیم که رسول خدا(ص) نامه دامنه‌داری برای برادر و بستگان سلمان به کازرون می‌نویسد و اعلام می‌دارد که: مردم، خاندان سلمان را مورد تکریم و احترام قرار دهند.
روی این حساب، سلمان هم اصفهانی بوده، چون در آنجا متولد شده و می‌زیسته، و بعد هم چون برادر و بستگان او به کازرون رفته‌اند و اعضای خانواده وی در کازرون می‌زیسته‌اند، می‌توان سلمان را هم اهل کازرون دانست. بنابراین سلمان اصالتا اهل اصفهان بوده، بعد به کازرون هجرت کرده، برادر و خانواده وی هم به آنجا مهاجرت نموده‌اند و شاید هم او برای مدتی به شیراز و اهواز و شوشتر و بهبهان و رامهرمز که در تاریخ آمده مهاجرت داشته، و شاید هم آن روز به همه مناطق، شیراز اطلاق می‌شده است.»

آنچه مسلم است، سلمان، مسلمانی رشید و ممتاز و سرسلسله تمام یاران پیامبر اسلام(ص) بوده است و به قول خودش «سلمان فرزند اسلام است.»

مصطفی زمانی، در مقدمه‌ای که بر کتاب حاضر نوشته‌اند، درباره اولین مسلمان ایرانی می‌نویسند: «اگرچه علی‌بن ابی‌طالب(ع) تا آنجا مورد توجه ایرانیان قرار گرفت که چند مرتبه آن حضرت را برای تدریس در دانشگاه جندی‌شاپور دعوت کردند، و اگرچه ایرانیان آنقدر علاقه به خاندان رسالت پیدا کردند که علی(ع) و همچنین از امام حسین(ع) چندین مرتبه دعوت کردند که حکومت ایرانیان را بپذیرند و برای ریاست بر ایرانیان به ایران سفر کنند، و اگرچه مقام ایرانیان مسلمان به آنجا رسید که در وزارت دارایی مسلمانان دارای مقامات عالی گردیدند، زیرا ایرانیان در کار اسلحه‌سازی، خدمات شایانی به مسلمانان کردند، اما تمام این توجهات ایرانیان به اسلام و مسلمانان و خاندان رسالت(ع) و نفوذ در میان مسلمانان، پس از مسلمان شدن ایرانیان بود.
آری، اولین ایرانی که برای شناسایی خدای یکتا و فرار از ظلم و ستم و بیدادگری بار سفر بست و به سیاحت و مسافرت پرداخت، سلمان فارسی بود.
با توجه به هدف سلمان فارسی درک می‌کنیم که، اگر آن همه رنج و ناراحتی را مشاهده کرد، در راه هدف عالی و الهی او ارزش داشته است و برای همین ارزش فکر و هدف اوست که رسول اکرم(ص) و خاندانش سلمان را به بزرگی یاد می‌نمودند و از او احترام می‌کردند.»

کتاب حاضر در 16 فصل سامان یاقته که عناوین شانزده‌گانه آن از این قرارند: ...از کلیسا تا آغوش اسلام، شخصیت ماندگار، فضایل و مناقب درخشان، حکمت و فقاهت، در ماجرای بیعت، در محضر علی(ع) و فاطمه(س)، قرآن و سلمان، سخنان حکیمانه و روش‌های سازنده، روایات سلمان، کتاب سلمان با خبر جاثلیق، در جبهه‌های جنگ، داستان‌ها و سرگذشت‌ها، کرامات اعجاز‌گونه، استاندار مدائن، زن و فرزندان، آخرین سفر.

چاپ دوم کتاب «سلمان فارسی، استاندار مدائن» در شمارگان 1000 نسخه، 428 صفحه و بهای 90000 ریال راهی بازار نشر شد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۳ ، ۱۴:۴۰
مهدی مینایی