در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

زندگی درخشان هدایتگران راه نجات ؛ انبیاء و اولیاء الهی !
سعی میکنم خوشه ای از خرمن گهربار برچیده در معرض نمایش علاقمندان به زندگی پاک و سالم قرار دهم .
تا سبک زندگی ما همچون ستارگان درخشان آسمان انسانیت و بندگی الهی گردد.
به لطف و عنایت الهی

پیوندهای روزانه
پیوندها

"پاسخ به شبهه قاعده فقهی جب"

شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱ ق.ظ

"پاسخ به شبهه قاعده فقهی جب"
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تحیت
شخصی که عمر خود را در آن چه پایانش رقص سماع است ؛ تلف نموده با عدم فهم معنای روایتی مشهور، می‌گوید: «حدیث جعل می‌کنیم و به دروغ می‌گوییم که “الاسلام یجب ما قبله” قبل از اسلام هیچ خبری نبوده، نخیر خیلی خبر بوده... ما کوروش داریم».
این بیان خام ؛ از این شخص مروج رقص سماع جای تعجب ندارد!!!
در تبیین باید متذکر شد:این فرد معنای این حدیث و قاعده مهم فقهی "جُب "را که از این حدیث مشهور گرفته شده است نمی داند ،در نتیجه، تعبیری‌ نادرست ارائه‌ می دهد.
قاعده جب، از جمله قواعد مهم فقهی است که مورد اتفاق فقهای اسلامی است و این قاعده در حقوق کیفری و مدنی نیز مورد استناد قرار می‌گیرد .

👈قاعدۀ جب یک حکم امتنانی است و به جهت تشویق و تحریض کفار در گرایش به اسلام و هراس نداشتن از گذشتۀ آن ها جاری شده ؛ نه برای نفی تاریخ گذشته ملت ها.
لذا "جُبّ " در اصطلاح، یکی از قواعد فقهی و به معنی از بین بردن و محو کردن می باشد و به دلیل شهرت ، در بین اصحاب و عمل فقهاء معتبر گشته و اگر عده ای معدود آن را مرسل دانسته اند(نه مجعول،ضعف ارسال آن جبران گردیده است ، حتی برخی با توجه به کثرت نقل حدیث مزبور، گفته اند" ظاهرا" حدیث از تواتر اجمالی برخوردار می باشد.
صاحب عناوین نیز تصریح نمودند:حدیث مزبور از احادیث مسلم الصدور است
👈فقیه متضلع محقق همدانی (حاج آقا رضا) رضوان الله تعالی در این خصوص می نویسد: حدیث جُب از حیث سند و دلالت مورد قبول وخالی از مناقشه است.
این حدیث از طرق مختلف در مکتب شیعه و سنی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نقل شده است .
جناب ابن اثیر درتوضیح ماده جب آورده است : و منه الحدیث : 《ان الاسلام یحب ما قبله و التوبه تجب ما قبلها ؛ای یقطعان ویمحوان ماکان قبلهما من الکفر والمعاصی والذنوب》.
در مجمع البحرین طریحی هم شاهد بر ماده جب به عنوان حدیث پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله آمده است : الاسلام یجب ما قبله والتویه تجب ما قبلها من الکفر المعاصی والذنوب
در لسان العرب نیز «جبّ جبّاً»، به القطع معنا شده، یعنی بریدن و آمده است: ومنه الحدیث: إِنَّ الإِسْلامَ یَجُبُّ ما قَبْلَه والتَّوبه تَجُبُّ ما قَبْلَها؛ "أَی یَقْطَعانِ ویَمْحُوانِ ما کانَ قَبْلَهما من الکُفْر والـمَعاصِی والذُّنُوبِ" ؛ اسلام ما قبل خود را قطع می کند، یعنی کفر و گناهان ماقبل خود را قطع می کند و محو می نماید.
چند مورد از علل بیان این کلام نبوی در ذیل تبیین می گردد:
۱. مغیرة بن شعبه با گروهی از بنی مالک بعد از وفد با مقوقس پادشاه مصر در راه بازگشت به مکه غافلگیرانه یاران خود را می‌کشد و با تصرف اموال آنان به مدینه می‌آید و اظهار اسلام می‌کند؛ پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم اسلام وی را می‌پذیرد اما اموال را قبول نمی‌فرمایند و مغیره را با این بیان سرزنش می‌فرمایند «لا خیر فی غدر» لذا مغیره از جهت قصاص به وحشت می‌افتد و سعی در پنهان شدن خود می‌کند که پیامبر اکرم صلی‌الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ می‌فرماید: «الاسلام یجب ما قبله».
۲.عبدالله بن ابی امیه برادر‌ 《ام سلمه 》 از کسانی بود که پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم را به شدت تکذیب می‌کرد و از حضرت می‌خواست که در صورت صحت ادعا از زمین برایشان چشمۀ آب ایجاد کند؛ بعد از فتح مکه در حضور پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ اظهار اسلام کرد. پیغمبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم از وی روی برگردانید و اسلام او را نپذیرفت، عبدالله به
خواهرش‌ ام سلمه روی آورد که پیامبر اسلام همه را پذیرفت جز من.
بعد از ورود پیغمبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ بر منزل و پرسش‌ام سلمه از علت عدم پذیرش اسلام برادرش، پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌؛  تکذیب های وی را در جاهلیت ذکر می‌فرمایند. ‌
ام سلمه می‌گوید: «بابی انت و امی یا رسول" الله تقل ان الاسلام یجب ما قبله"» "؟ آیا شما نفرمودید «الاسلام یجب ما قبله"» "؟ پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله ضمن تایید مطلب، اسلام عبدالله بن ابی امیه را می‌پذیرند".
👈واقعا جای تاسف است که این اشخاص به عنوان کارشناس اسلامی در رسانه ملی دائما حضور دارند و رسانه توفیق بهره مندی از کارشناسان اصیل و اصلی اسلامی را ندارد.
بنابراین مومنین بدانند کسانی که این گونه شبهات را مطرح می کنند با اولیات مبانی اسلام در همه ابعاد روایی؛ تفسیری؛ تاریخی ؛ فقاهی و ... بیگانه هستند و پیشنهاد می شود ایشان تا فرصت دارد به متن اسلام رجوع نماید و از ترویج افکار صوفیه و کوروشی دست بردارد و الا در همان مرداب  ترویج رقص سماع خود برای خوشایند صوفیه  و منشور پوشالی و خیالی و بدون منبع تاریخی کوروش غرق خواهد شد.
والله المستعان
سید حسین خادمیان
۱۳۹۶/۰۸/۰۹
https://telegram.me/seyedhoseinkhademian
11:29:00 1396/08/09

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۴
مهدی مینایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی