در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

زندگی درخشان هدایتگران راه نجات ؛ انبیاء و اولیاء الهی !
سعی میکنم خوشه ای از خرمن گهربار برچیده در معرض نمایش علاقمندان به زندگی پاک و سالم قرار دهم .
تا سبک زندگی ما همچون ستارگان درخشان آسمان انسانیت و بندگی الهی گردد.
به لطف و عنایت الهی

پیوندهای روزانه
پیوندها

انقلاب اسلامى ایران؛پدیده قرن‏

در آستانه چهل سالگى انقلاب اسلامى ایران قرار گرفته ایم؛ در فرهنگ عمومى و نیز معارف دینى ۴۰ سالگى از یک سو نشانه پختگى و کمال تلقى مى‏شود؛ از دیگر سو ۴۰ ساله شدن تقارن با آغاز و شروع مرحله جدیدى از حیات است. ازاین‏رو ضرورى است کوشش کرد تا جنبه‏هاى کمال و تعالى انقلاب اسلامى بیش از پیش عیان شود؛ این بازشناسى مخصوصا براى نسل‏هاى جدید و نسل‏هایى که بعد از این خواهند آمد، اهمیت دو چندانى پیدا مى‏کند؛ اگر ۴۰ سالگى از منظر فرهنگ سیاسى و اجتماعى آغاز مرحله جدید تصور مى‏شود، انتظار آن است که از این نقطه مهم به بعد، چهره‏اى متمایز و متفاوت از پیش که منطبق بر معیارها و شاخص‏هاى کمال و پیشرفت باشد از انقلاب اسلامى دیده شود.

براى طى کردن چنین مسیر و دست یافتن به نقطه مطلوب، اسباب و عوامل گوناگونى مورد نیاز است که باید کوشید عوامل تعین بخش و اسباب تحقق اهداف و آرمان‏هاى مورد نظر را فراهم ساخت؛ ما قصد داریم از این پس، تا دهه مبارک فجر انقلاب اسلامى با تهیه سلسله مقالاتى از دستاوردها و توفیقات ۴۰ ساله انقلاب اسلامى و انعکاس آن در گزارش هفتگى براى ائمه محترم جمعه که در واقع سفیران به حق انقلاب اسلامى و پل ارتباط معنوى و سیاسى مردم هستند، زمینه‏اى را فراهم کنیم تا در کنار مطالب ارزشمندى که ائمه جمعه در خطبه‏هاى نماز جمعه بیان مى‏کنند، براى خنثى کردن توطئه دشمنان که ۴۰ سالگى انقلاب اسلامى را پایان عمر این شجره طیبه فرض مى‏کنند، ثمرات و دستاوردهاى انقلاب اسلامى گفته شود. آن چه که در اینمقطع زمانى حساس لازم به یادآورى است و توجه جدى را مى‏طلبد آن است که مسیر چهل ساله‏اى که بر انقلاب اسلامى، نظام جمهورى اسلامى و مردم ایران گذشته است، به دقت واکاوى شود. در این بررسى که نیازمند جستجویى عالمانه و کنجکاوى دقیق است، على الاصول به‏دنبال صرف تاریخ خوانى و پیشینه نگارى نباید بود، بلکه مهم‏تر از آن مى‏بایست با هدف عبرت آموزى و اندوختن تجربه‏ها باشد؛ عبرت‏ها و تجربه‏هایى که کاربست آن‏ها با هدف پیمودن مسیر آینده کشور و نظام باشد.

اهمیت دیگرى نیز ضرورت توجه به ۴۰ سالگى انقلاب را به‏وجود آورده است و آن این‏که در مرحله جدید انقلاب اسلامى با نسل‏هایى جدید و نسل‏هایى که بعد از این خواهند آمد مواجه هستیم. به نظر مى‏رسد که یکى از مولفه‏هاى کلیدى و متغیرهاى اساسى که باید در چهل سالگى انقلاب اسلامى ملحوظ داشته شود توجه به علائق و گرایش‏ها و احتیاجات نسل‏هاى جدید است و در مرحله بعد، مى‏بایست نسبت نظام و انقلاب اسلامى با این وضعیت جدید مورد مطالعه و تعمق قرار گیرد. واقعیت آن است که زیست جهان و خصلت‏هاى اجتماعى در سطوح و طبقات مختلف جامعه دچار تغییراتى شده است، ازاین‏رو در آستانه ورود به چهل سالگى انقلاب درک این تغییرات اجتماعى به ضرورتى اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. نکته مهم در اینجا که ضرورت کار را مشخص‏تر مى‏سازد آن است که انقلاب اسلامى ایران چه در مرحله حدوث و چه در مرحله بقا، انقلابى مردم پایه است؛ از همین رو، براى ادامه حیات خود به همراهى آحاد مردم احتیاج دارد؛ و از قضا این یکى از تفاوت‏هاى بنیادین انقلاب اسلامى با سایر انقلاب‏هاى دنیا بوده است.

گذشته از آنچه که اشاره شد، در شرایط کنونى دشمنان ملت ایران مترصد آن هستند تا به خیال خود ۴۰سالگى انقلاب اسلامى ایران را به نقطه بحران آفرینى پر شدت بکشانند و تبدیل آن به براندازى را در صدر برنامه‏هاى خود قرار دهند. در همین زمینه «جان بولتون»، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست گروهک تروریستى منافقین در پاریس از لفاظى‏هاى خصمانه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران استقبال کرد و گفت که انقلاب اسلامى ایران نباید به جشن چهل سالگى‏اش برسد. او گفت؛ نتیجه تصمیم فعلى دولت ترامپ براى بازبینى سیاست‏هایش در قبال ایران بایستى این باشد که این کشور نتواند پیروزى چهل سالگى انقلابش را جشن بگیرد. بولتون گفت: «نتیجه این بازبینى در سیاست و آنچه بسیارى از ما در ایالات متحده به سمت آن حرکت مى‏کنیم بایستى تشخیص این باشد که انقلاب سال ۱۹۷۹ آیت االله خمینى تا جشن چهل سالگى‏اش داوم نخواهد آورد.» پیش از این، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست استماع مقابل کمیته روابط خارجى مجلس نمایندگان در پاسخ به سؤال یک نماینده گفته بود که دولت ترامپ سیاستش را کار با مخالفان داخلى در ایران براى تغییر نظام این کشور قرار داده است.

مجموعه این موضوعات اهمیت بررسى و ارزیابى شرایط و موقعیت انقلاب اسلامى و الزامات آینده را ضرورى مى‏سازد. لذا در این سلسله مقالات در باره ۴۰ سالگى انقلاب اسلامى، کوشش خواهد شد تا وضعیت انقلاب اسلامى را با تامل و واکاوى مسیرى که پشت سر گذاشته‏ایم، مورد بحث و تحلیل قرار دهیم.

V ۱- انقلاب اسلامى؛ پدیده قرن‏

قرن بیستم در برگیرنده تحولات مهم و راهبردى بوده است، به‏نحوى که تا مدت‏ها منشاء رخدادها و آثار دیگرى در صحنه روابط بین‏الملل شد؛ وقوع دو جنگ جهانى، نزاع و جنگ سرد بین دو اردوگاه شرق و غرب، اضمحلال مارکسیسم در پى تجزیه اتحاد جماهیر شوروى و فرو ریختن دیوار برلین که اصلى‏ترین نماد جنگ سرد به شمار مى‏رفت، ازجمله حوادث مهم قرن بیستم تلقى مى‏شود. اما با این وجود به اذعان کارشناسان و آگاهان مسائل سیاسى و بین‏المللى، انقلاب اسلامى مردم ایران به رهبرى امام خمینى(ره)، بزرگترین حادثه قرن محسوب شده و مى‏شود؛ چراکه انقلاب اسلامى مبدا آغاز تحولات شگرف جهانى شده است و نیز به‏دلیل این‏که در شرایط دو قطبى بودن نظام بین‏الملل و در حالى که رژیمى وابسته به غرب در ایران - که داراى مدرنترین سلاح‏ها بود و بیشترین حمایت‏هاى سیاسى را در اختیار داشت - حاکمیت داشت، شکل گرفت؛ نکته مهم آن بود که تا آن هنگام امکان نداشت انقلابى در جهان به وقوع بپیوندد که به شرق یا غرب وابستگى نداشته باشد. همین الگوى سوم و مستقل در وقوع انقلاب ایران، خود مهم‏ترین عاملى شد که در پى آن نظریه پردازان مسائل انقلاب و تحلیل گران مسائل سیاسى تمایل پیدا کردند تا به مطالعه این انقلاب روى بیاورند.

انقلاب اسلامى مبتنى بر هویت اسلامى و ایرانى و با تاسى از تعالیم عالیه اسلام و مکتب تشیع، گفتمان نوینى را خلق نمود که علاوه بر تفوق بر گفتمان‏هاى موجود در دهه ۵۰ شمسى یعنى گفتمان‏هاى چپ و راست و دیگر خوانش‏هاى موجود در گروه‏هاى اسلامى، توانست شعاع اثرگذارى خود را در محیط داخلى و حتى در خارج از جغرافیاى ایران توسعه دهد. این گفتمان با ارائه مدل نوین و مستقل خود و تأکید بر عدم پایبندى به گفتمان دو ابرقدرت موجود پس از جنگ جهانى دوم، رویکرد نوینى مبتنى بر آموزه‏هاى اسلامى ارائه نمود.

گفتمان شکل‏گرفته، در عرصه داخلى منجر به رویکردهاى نوینى شد؛ تأکید بر حاکمیت اسلام به جاى طاغوت، نفى حضور بیگانگان، تأکید بر توانمندى‏هاى داخلى، افزایش مشارکت مردم، تأکید بر قانون محورى به جاى محوریت اشخاص و... از نمونه تغییرهاى رویکردى در محیط داخلى پس از انقلاب مى‏باشد. البته باید اذعان داشت که این تغییر صرفاً در محیط داخلى صورت نپذیرفت، بلکه همان‏طور که بیان شد، به محیط پیرامونى و عرصه بین‏المللى هم سرایت نمود. بر این اساس، تغییر نگاه و رویکرد انقلاب اسلامى از وابستگى به بلوک غرب در دوره پهلوى، به جارى شدن موازنه عدمى در برخورد با همه نیروهاى بین‏المللى، نفى تئورى مرکز - پیرامون، تأکید بر ارزش گرایى در عرصه بین‏الملل، پیوند بین منافع ناسیونالیستى و منافع ارزشى در تعاملات خارجى و... ازجمله مواردى است که مى‏توان به‏عنوان تغییرات رویکردى در عرصه‏ى بین‏المللى به آن اشاره نمود.

به هر ترتیب، انقلاب اسلامى با همه چالش‏هاى داخلى و بیرونى که بر سر راه خود داشته و دارد به نقطه چهل سالگى رسیده است. این در حالى است که بسیارى از انقلاب‏هاى معاصر انقلاب اسلامى ایران، در دوره‏هاى پیشین به انحراف کشیده شدند و یا آن که رهبران آن‏ها از اهداف و آرمان‏هاى اولیه خود دست کشیدند و به دوران پیش از انقلاب بازگشتند. همین نکته، خود مقدمه و علتى شد تا بحث‏هاى فراوانى درباره علل و عوامل تغییر و تداوم در انقلاب‏ها گفته و نوشته شود. بر این اساس ضرورت دارد که درباره انقلاب اسلامى چنین مطالعه و ارزیابى صورت گیرد تا معین شود انقلاب اسلامى از این حیث چه وضعیتى دارد. مطالعه دقیق مسیرى که انقلاب پشت سر گذاشته است اولا مى‏تواند دستاوردهاى انقلاب را تشریح و تبیین نماید و در گام دوم راه را براى برطرف کردن نقصان‏هاى موجود بگشاید.

با نگاه به ماهیت و چیستى روند طى شده و دستاوردهاى انقلاب اسلامى در طى ۴۰ سال گذشته لازم است روایتى صحیح از انقلاب اسلامى در این برهه ارائه گردد، با این رویکرد که هم‏اکنون انقلاب اسلامى در مولفه‏هایى نظیر امنیت، استقلال سیاسى، عدالت، آزادى و مردم سالارى و پیشرفت اقتصادى، وضعیت منطقه‏اى و جهانى و... از چه جایگاهى برخوردار است.

۱-۱- جمهورى اسلامى؛ نظامى انقلابى یا عادى؟!

پیروزى انقلاب اسلامى ایران در سال‏۱۳۵۷ را باید بازتاب نگرانى‏هاى عمیق داخلى از وضعیت موجود و حاصل رویگردانى از سیاست‏هاى سلطه‏آمیز سوسیالیزم و کاپیتالیزم دانست؛ این رویداد مهم و سرنوشت ساز سرآغاز تحول در ابعاد فرهنگى، سیاسى و... بود و به تبع این تحولات، سیاست‏ها و راهبردهاى جمهورى اسلامى ایران نیز با تکیه بر اصول و ارزش‏هاى دینى و اعتقادى، متحول شد. از این جهت، جمهورى اسلامى ایران را مى‏توان اولین تجربه انقلابى را تصور کرد که خارج از مدار سرمایه‏دارى غرب و سوسیالیزم، به‏عنوان مدل مستقل و نوین پا به عرصه سیاست جهانى گذاشت.

آن چه که انقلاب اسلامى را به‏عنوان یک نمونه و الگوى استثنایى در قلب منطقه غرب آسیا و دنیاى اسلام به جهانیان معرفى نمود، صرف نظر از الگو و مدل نوین که به آن اشاره شد، بایستى در ماهیت ایدئولوژیک و فراگیر بودن مشارکت سیاسى گروه‏ها و طبقات اجتماعى مختلف دانست که باانگیزه معنوى و مطالبات سیاسى و اقتصادى در پروسه نهضت انقلاب اسلامى ایران حضور یافته و نقش ایفا مى‏کردند.

با توجه به ویژگى‏هایى که در ماهیت و ساختار نظام جمهورى اسلامى وجود دارد، تصور این‏که انقلاب اسلامى اصول و قواعد حاکم بر سیاست‏ها و راهبردها را در دو سطح داخلى و بین‏المللى متاثر سازد، طبیعى و بدیهى جلوه گر مى‏نماید؛ و از آن‏جا که ایستارها و انگاره‏هاى نظام سیاسى به گونه‏اى عمیق و گسترده دچار تغییر و دگرگونى شده بود، لزوم تغییر سیاست خارجى و نحوه نگرش‏ها و رفتارهاى محیط داخلى، منطقه‏اى و بین‏المللى را اجتناب ناپذیر مى‏نمود.

موضوع انقلاب اسلامى ایران از آن حیث که پدیده‏اى متفاوت از همه انقلاب‏هاى معاصر در ابتناء و اهداف تلقى مى‏شود و نیز از آن رو که بازتاب‏هاى فراوان داخلى، منطقه‏اى و بین‏المللى داشته است، همواره مورد توجه کارشناسان و سیاست مداران بوده است. حتى تحلیل گران سیاست و امنیت در شرایط کنونى برخى از تحولات منطقه‏اى را منبعث و ملهم از فرهنگ و سیاست تولید شده در انقلاب اسلامى مى‏دانند.

در همین زمینه برخى از دولت‏هاى منطقه‏اى که در تعارض با سیاست خارجى جمهورى اسلامى رفتار منطقه‏اى خود را طراحى و تنظیم کرده‏اند، بارها عنوان کرده‏اند که اگر جمهورى اسلامى علاقمند به توسعه همکارى با کشورهاى منطقه‏اى و بازیگرى در محیط بین‏المللى است باید از یک کشور انقلابى به یک کشور عادى تبدیل شود. در همین زمینه عادل الجبیر در مصاحبه با خبرگزارى سى ان‏بى‏سى ضمن تشریح مواضع کشورش در خصوص مسائل منطقه و ایران اظهار مى‏دارد که ایران از زمان انقلاب خمینى در سال ۱۹۷۹ به بعد سرکش شده و تا زمانى که مانند یک کشور عادى به قوانین و حاکمیت ملت‏ها، اصل حسن همجوارى و نیز اصل عدم مداخله در امور کشورهاى دیگر احترام نگذارد، کسى نخواهد توانست با ایران همکارى کند. ایرانى‏ها باید تصمیم بگیرند که آیا انقلاب را برمى گزینند یا دولت-ملت را. تا اینجاى کار، تصمیم آن‏ها به حفظ یک انقلاب سرکش توسعه‏طلب بوده است که این قابل قبول نیست.

این مواضع سعودى‏ها در حالى است که حکام این کشور تجهیز بسیارى از گروه‏هاى تروریستى را در طى سال‏هاى گذشته انجام داده‏اند. «جو بایدن» معاون وقت رییس جمهور آمریکا گفت که عربستان و متحدان عربى اش، سیل پول و اسلحه براى تروریست‏هاى سوریه فرستادند تا دولت سوریه را ساقط کنند. مقالات مستندى در آمریکا منتشر شده که در چند دهه گذشته عربستان ده‏ها میلیارد دلار براى ترویج افراط گرایى در منطقه و جهان هزینه کرده است. این مطلب از سوى اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا هم صراحتا در مصاحبه‏اى بیان مى‏شود. در همین باره «پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعى مى‏شود که ما از ایران خواسته‏ایم تا گسترش تروریسم در سرتاسر جهان را متوقف کنند؛ در عراق گروه‏هاى شبه نظامى تشکیل ندهند؛ این، هم براى امنیت خاورمیانه بد است و هم براى ایران. ما مى‏خواهیم شرایطى را ایجاد کنیم که ایران مثل یک کشور عادى رفتار کند. وزیر خارجه آمریکا حتى در روز ۱۴آبان ماه سال‏۹۷ در نشست خبرى که به همراه وزیر خزانه دارى آمریکا برگزار کردند و جزئیات تحریم‏هاى جدید علیه ایران را اعلام نمودند، بیان داشت که ایران یا باید به‏عنوان یک نظام سیاسى عادى در نظام بین‏الملل رفتار کند و یا این‏که باید فشارهاى اقتصادى بپذیرد.

بنابراین، انقلاب اسلامى ایران همچنان مورد توجه کسانى است که تحولات سیاسى و امنیتى را تحلیل مى‏کنند؛ نقطه مشترک اظهارات مخالفین انقلاب اسلامى ایران، نیز این است که ایران باید از رفتارهاى مبتنى بر تفکر انقلاب اسلامى دست بردارد و به‏مثابه یک نظام سیاسى به تعبیر آن‏ها نرمال و متعارف، کنش سیاسى داشته باشد؛ از منظر آن‏ها بسیارى از رویدادهاى به وقوع پیوسته و خیزش‏هاى مردمى که در جغرافیاى منطقه غرب آسیا به وقوع مى‏پیوندد در پیوند با تعلقات عاطفى و گرایش‏هاى سیاسى آن‏ها با جمهورى اسلامى است.

۱-۲- چهل سالگى انقلاب؛ ضرورت‏ها و الزامات‏

با همه این اوصاف، هم اینک در آستانه چهل سالگى انقلاب اسلامى ایران قرار گرفته ایم؛ ازاین‏رو، ضرورى است کوشش شود تا جنبه‏هاى کمال و تعالى انقلاب اسلامى بیش از پیش عیان گردد؛ این بازشناسى مخصوصا براى نسل‏هاى جدید و نسل‏هایى که بعد از این خواهند آمد اهمیت دو چندانى پیدا مى‏کند؛ به نظر مى‏رسد ساده‏ترین و در عین حال مهم‏ترین اقدام، بیان جایگاهى است که انقلاب اسلامى در آن موقعیت قرار گرفته است؛ اگر ۴۰ سالگى از منظر فرهنگ سیاسى و اجتماعى آغاز مرحله جدید تصور مى‏شود، انتظار آن است که از این نقطه مهم به بعد چهره‏اى متمایز و متفاوت از پیش که منطبق بر معیارها و شاخص‏هاى کمال و پیشرفت باشد باید از انقلاب اسلامى دیده شود.

نکته دیگر این‏که چهل سالگى انقلاب نشانه پیرى نیست. در اینجا سخن از حرکت کم نظیرى است که مسیر حرکت تاریخ را تغییر داده است؛ که نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستى مدعى شد انقلاب اسلامى به‏مثابه زلزله‏اى است که نه تنها خاورمیانه، بلکه جهان را خواهد لرزاند. سخن از بزرگ‏ترین حادثه قرن بیستم بود که به اعتقاد «آنتونى گیدنز» صاحب‏نظر مطرح حوزه جامعه‏شناسى، انقلاب اسلامى توجه جهانیان را از مارکسیسم و لیبرالیسم به سمت اسلام جلب کرد.

چهل سالگى انقلاب اسلامى، دورانى است که با نشاط و پختگى توام شده است. با این توصیف انتظار آن است که اقدامات، راهبردها و سیاست برآمده از انقلاب اسلامى همراه با استحکام و عقلانیت باشد. به‏طور طبیعى لازم است که در آستانه ورود انقلاب اسلامى به چهل سالگى، از اتخاذ کنش‏هاى هیجانى، تصمیمات ناپخته و اقدامات غیرمدبرانه به‏شدت اجتناب کرد.

سپرى شدن چهل سال از عمر انقلاب اسلامى سبب شده تجربه‏هاى متراکم و روندهایى پر فراز و نشیب هم اینک در دسترس باشد. همین روندها و تجربیات نیز براى حرکت پیشروانه و قدرتمند انقلاب اسلامى نقش اساسى و تعیین‏کننده ایفاء خواهد کرد. بررسى تحولات و تحلیل روندهاى گذشته انقلاب نشان مى‏دهد که انقلاب اسلامى، هر چند در مسیر حرکت خود با چالش‏ها و موانعى مواجه شده است، اما هیچ گاه دچار خصلت توقف یا عارضه عقب گرد نشده است، بلکه علیرغم همه سختى‏هایى که در مسیر حرکت انقلاب وجود داشته و دارد، انقلاب اسلامى ایران به سمت رسیدن به اهداف و منافع متعالى نظام پیش رفته است.

V جمهورى اسلامى کارآمد یا ناکارآمد؟

با توجه به پاره‏اى از مشکلات در کشور و عمدتاً به‏دلیل مشکلات اقتصادى در سال‏هاى اخیر، کارآمدى جمهورى اسلامى به یک پرسش و سؤال قابل توجه در جامعه تبدیل شده است. دشمنان انقلاب اسلامى با همه توان خود، در حال القاى شبهه ناکارآمدى نظام اسلامى و تضعیف جریان انقلابى بوده و تضعیف روحیه انقلابى و ارزش‏گرایى در جامعه را دنبال مى‏کنند.

جریان ضد انقلاب به همراه رسانه‏هاى جبهه استکبار، با استفاده از شرایط پدید آمده ناشى از مشکلات اقتصادى، با هزاران دروغ در فضاى مجازى، شبکه‏هاى ماهواره‏اى و نشریات خود، چنین القا مى‏کنند که مردم در دوره پهلوى در ناز و رفاه و آسایش بودند. بنابراین پاسخ به پرسش مذکور، یک ضرورت و امرى در حد واجب است. براى مشخص شدن کارآمدى جمهورى اسلامى یا ناکارآمد بودن آن نسبت به دوره پیش از انقلاب اسلامى، باید دستاوردهاى چهل ساله انقلاب اسلامى را به درستى و دقیق تبیین کرد. اگر حفظ جمهورى اسلامى از دیدگاه امام(ره) از اوجب واجبات است، بر همین مبنا تبیین دستاوردهاى این نظام به‏منزله مقدمه یک امر واجب، از حکم وجوب برخوردار است. اگر دشمنان و جریان ضد انقلاب توانسته‏اند بر روى ذهن بخشى از مردم تأثیر گذاشته و آنان را نسبت به انقلاب و نظام بدبین کنند، دلایلى دارد که مهم‏ترین آن عبارت است از:

۱.  جریان انقلابى و مسؤولان نظام در چهل سال گذشته، نتوانسته‏اند دستاوردهاى انقلاب و نظام را به درستى براى مردم و به‏ویژه نسل جوان تبیین کنند؛

۲.  جریان‏هاى سیاسى در سال‏هاى اخیر، در رقابت‏هاى ناسالم، یکدیگر و در نهایت نظام را تخریب کرده و با زیر سؤال بردن دولت‏هاى گذشته، مردم را نسبت به نظام و انقلاب بدبین وبى‏اعتماد کرده‏اند؛

۳.  ویژگى‏هاى روان‏شناختى جامعه ایرانى که بر اساس آن نقاط منفى بیشتر به چشم مى‏آید؛

۴.  ضعف نظام در مبارزه با مفاسد و برقرارى عدالت مطلوب در همه زمینه‏ها؛

۵.  سیاه‏نمایى‏ها و دروغ‏پراکنى‏هاى دشمن؛

۶.  جوان بودن جامعه و فاصله گرفتن چهل ساله از مبدأ انقلاب؛

۷.  فراموشى تاریخى که گریبان بخشى از مردم را مى‏گیرد؛

۸.  بالا رفتن انتظارات و توقعات مردم از یک سو، تحریم‏ها و فشارهاى اقتصادى دشمن از سوى دیگر؛

۹.  زندگى اشرافى برخى از مسؤولان؛

۱۰.  تبلیغات فراوان دشمن و جریان ضد انقلاب و به‏ویژه سلطنت‏طلب‏ها براى تطهیر رژیم پهلوى.

در میان دلایل بالا، سهم ناآشنایى با دستاوردهاى انقلاب و نظام بالا است. بنابراین، باید در چهلمین سال پیروزى انقلاب اسلامى، نهضت روشنگرى و تبیین دستاوردهاى انقلاب، در اولویت مسؤولان کشور و جریان انقلابى قرار گیرد.

براى تبیین درست دستاوردهاى جمهورى اسلامى، باید چند نکته را مد نظر قرار داد و تبیین کرد؛

الف . رژیم پهلوى چه ویژگى‏ها و چه رویکردهایى داشت؟

ب. وضعیت ایران پیش از انقلاب از نظر سیاسى، اجتماعى، فرهنگى، علمى، فناورى و دفاعى چگونه بود؟

ج. چرا در ایران انقلاب پدید آمد؟

د.  جمهورى اسلامى چه ویژگى‏ها و رویکردهایى دارد؟

هـ.  اگر در ایران انقلاب نشده بود، اکنون ایرانى‏ها در چه شرایطى بودند؟

و.  با انقلاب و پدیدآیى نظام جمهورى اسلامى، چه تغییرات و تحولات اساسى در کشور پدید آمده است. به عبارت دیگر، ایران در چهل سالگى انقلاب، چه تفاوت‏هایى با ایران پیش از انقلاب دارد؟

با پاسخ دقیق به پرسش‏هاى مذکور، مى‏توان تبیین درستى از انقلاب اسلامى و دستاوردهاى چهل ساله جمهورى اسلامى داشت. با چنین تبیینى، کارآمدى نظام اسلامى اثبات خواهد شد. به‏طور قطع، اگر جمهورى اسلامى نظامى کارآمد نبود، نمى‏توانست چهل سال در برابر همه قدرت‏هاى شیطانى ایستادگى کند. بر اساس پژوهش‏هاى انجام شده، در چهل سال گذشته حدود ۴ میلیون پروژه کوچک و بزرگ در زمینه‏هاى علمى، عمرانى، صنعتى، اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى در کشور به اجرا درآمده و سیماى ایران را به‏طور کلى متفاوت از قبل کرده است.

نمونه‏هایى از این دستاوردها عبارت است از:

۱. پهلوى یک رژیم ضد ملى و وابسته به غرب و آمریکا، مستبد و دیکتاتور، فاسد و ضد دین بود. با انقلاب اسلامى یک نظام مستقل و مردمى در ایران پدید آمد و ایران به استقلال واقعى دست یافت و مردم از عزت ملى و عزت نفس برخوردار شدند.

۲. در دوران پیش از انقلاب، آمریکایى‏ها همه کاره کشور بودند و حتى شاه هم تحت فرمان آمریکایى‏ها بود. حدود ۶۰ هزار آمریکایى در ارتش و تمامى وزارتخانه‏ها و سازمان‏ها اعمال نفوذ مى‏کردند. اکنون با انقلاب اسلامى، چهل سال است که مردم صاحبان اصلى کشور بوده و مسؤولان را خود برمى گزینند.

۳. پیش از انقلاب ایران کشورى تحت سلطه آمریکا، تأمین‏کننده منافع غرب، متحد رژیم صهیونیستى و فاقد نقش در منطقه به‏صورت مستقل بود. با انقلاب اسلامى ایران به قدرت منطقه‏اى تبدیل شده و الهام‏بخش مسلمانان شده، پرچم بیدارى اسلامى و مقاومت ضد سلطه را در دست دارد.

۴. پیش از انقلاب اسلامى، ایران با آن گذشته درخشان تاریخى، روز به روز از قافله علم و تمدن بشرى دورتر مى‏شد. ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، سهمى حدود یک دهم درصد از تولید علم در جهان را داشت. اکنون و پس از انقلاب اسلامى طى چهل سال گذشته، ایران سهمى معادل ۲ درصد تولید علم در جهان را به خود اختصاص داده است. به عبارتى، میزان تولید علم در دوره جمهورى اسلامى، حدود ۲۰ برابر دوره پهلوى است. با تبدیل این علم به فناورى، ایران در بسیارى از حوزه‏هاى علوم و فنون جدید، در ردیف ۱۰ کشور برتر جهان قرار گرفته است. ایران داراى چرخه کامل سوخت هسته‏اى شده، چرخه کامل صنعت فضایى دارد و در نانو و فناورى‏هاى برتر پیشرفت کرده است.

۵. نرخ با سوادى در کشور در دوره پهلوى ۴۷ درصد بود و این عدد اکنون در حال نزدیک شدن به ۱۰۰ درصد است. تعداد دانشجو در ایران پیش از انقلاب ۱۷۶ هزار نفر بود و این رقم به بالاى ۴ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

۶. وضعیت سلامت، میزان مرگ و میر کودکان و شاخص طول عمر در پیش از انقلاب بسیار اسف‏بار بود؛ به‏گونه‏اى‏که حدود ۵۰ درصد پزشکان فعال کشور خارجى بودند. اکنون کشور از پزشک خارجى‏بى‏نیاز شده و جمهورى اسلامى به قطب پزشکى منطقه تبدیل شده است. دستیابى به دانش سلول‏هاى بنیادى، قرارگرفتن در در رتبه‏هاى برتر پیوند کلیه، کبد، قلب و دیگر اعضاى بدن، همراه افزایش طول عمر ایرانیان نسبت به پیش از انقلاب، از ویژگى‏هاى سلامت و بهداشت در عصر جمهورى اسلامى است.

۷. در حوزه دستاوردهاى اقتصادى و تقویت زیرساخت‏ها نیز تحولى بزرگ طى چهل سال گذشته رخ داده است، راه‏هاى اصلى و فرعى کشور شش برابر، راه‏آهن بیش از دو برابر، ظرفیت بنادر بیش از ۲۰ برابر، سدهاى کشور بیش از ۳۰ برابر و میزان تولید برق بیش از ۱۴ برابر افزایش یافته است.

۸. در تولیدات ملى، صادرات غیر نفتى ایران ۵۷ برابر شده، تولید فولاد خام بیش از ۲۴ برابر، تولید محصولات پتروشیمى بیش از ۳۰ برابر و محصولات فولادى بیش از ۱۵ برابر افزایش یافته است. تأمل در این آمار نتایج بسیار ارزشمندى را به دست مى‏دهد.

۹. در دوره پیش از انقلاب، در حالى که ایران بیشترین ذخایر گازى جهان را داشت، سهم گاز در سبد انرژى کشور یک درصد بود. اکنون این سهم به بالاى ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. پیش از انقلاب ۹ شهر و یک روستا از شبکه گازرسانى برخوردار بودند. این عدد اکنون به ۱۰۸۳ شهر و ۲۳ هزار روستا افزایش پیدا کرده است. مشترکان گاز از ۵۰ هزار به بیش از ۱۱ میلیون افزایش پیدا کرده است.

۱۰. در حوزه صنایع دفاعى و نظامى، ایران کشورى وابسته و ارتش در اختیار آمریکایى‏ها بود. اکنون جمهورى اسلامى نه تنها نیازهاى تجهیزات نظامى خود را تأمین مى‏کند؛ بلکه به بیش از ۳۰ کشور جهان تجهیزات نظامى صادر کرده، از اقتدار نظامى و دفاعى در سطح بازدارندگى برخوردار است.

تأمل در نمونه‏هاى یادشده نشان مى‏دهد، جمهورى اسلامى برخلاف تبلیغات زهرآگین دشمنان، نظامى با کارآمدى بالا است. براساس همین کارآمدى، باید مشکلات در حوزه‏هاى اقتصادى را مرتفع کرد و با مبارزه جدى با فساد و تبعیض وبى‏عدالتى، گام‏هاى بلندى را به سمت تحقق آرمان‏هاى انقلاب اسلامى و پدیدار کردن تمدن نوین اسلامى برداشت. ان‏شاءالله‏ 

منبع ؛ ejna.ir


سلسله مقالات دستاوردهاى ۴۰ سالگى انقلاب اسلامى

در شرایط کنونى دشمنان ملت ایران مترصد آن هستند تا به خیال خود ۴۰سالگى انقلاب اسلامى ایران را به نقطه بحران آفرینى پر شدت بکشانند و تبدیل آن به براندازى را در صدر برنامه‏هاى خود قرار دهند.

سلسله مقالات دستاوردهاى ۴۰ سالگى انقلاب اسلامى

انقلاب اسلامى مبتنى بر هویت اسلامى و ایرانى و با تاسى از تعالیم عالیه اسلام و مکتب تشیع، گفتمان نوینى را خلق نمود که علاوه بر تفوق بر گفتمان‏هاى موجود در دهه ۵۰ شمسى یعنى گفتمان‏هاى چپ و راست و دیگر خوانش‏هاى موجود در گروه‏هاى اسلامى، توانست شعاع اثرگذارى خود را در محیط داخلى و حتى در خارج از جغرافیاى ایران توسعه دهد.

سلسله مقالات دستاوردهاى ۴۰ سالگى انقلاب اسلامى

انقلاب اسلامى با همه چالش‏هاى داخلى و بیرونى که بر سر راه خود داشته و دارد به نقطه چهل سالگى رسیده است. این در حالى است که بسیارى از انقلاب‏هاى معاصر انقلاب اسلامى ایران، در دوره‏هاى پیشین به انحراف کشیده شدند و یا آن که رهبران آن‏ها از اهداف و آرمان‏هاى اولیه خود دست کشیدند و به دوران پیش از انقلاب بازگشتند.

سلسله مقالات دستاوردهاى ۴۰ سالگى انقلاب اسلامى

نقطه مشترک اظهارات مخالفین انقلاب اسلامى ایران، نیز این است که ایران باید از رفتارهاى مبتنى بر تفکر انقلاب اسلامى دست بردارد و به‏مثابه یک نظام سیاسى به تعبیر آن‏ها نرمال و متعارف، کنش سیاسى داشته باشد؛ از منظر آن‏ها بسیارى از رویدادهاى به وقوع پیوسته و خیزش‏هاى مردمى که در جغرافیاى منطقه غرب آسیا به وقوع مى‏پیوندد در پیوند با تعلقات عاطفى و گرایش‏هاى سیاسى آن‏ها با جمهورى اسلامى است.

سلسله مقالات دستاوردهاى ۴۰ سالگى انقلاب اسلامى

بررسى تحولات و تحلیل روندهاى گذشته انقلاب نشان مى‏دهد که انقلاب اسلامى، هر چند در مسیر حرکت خود با چالش‏ها و موانعى مواجه شده است، اما هیچ گاه دچار خصلت توقف یا عارضه عقب گرد نشده است، بلکه علیرغم همه سختى‏هایى که در مسیر حرکت انقلاب وجود داشته و دارد، انقلاب اسلامى ایران به سمت رسیدن به اهداف و منافع متعالى نظام پیش رفته است.

سلسله مقالات دستاوردهاى ۴۰ سالگى انقلاب اسلامى

در حوزه دستاوردهاى اقتصادى و تقویت زیرساخت‏ها نیز تحولى بزرگ طى چهل سال گذشته رخ داده است، راه‏هاى اصلى و فرعى کشور شش برابر، راه‏آهن بیش از دو برابر، ظرفیت بنادر بیش از ۲۰ برابر، سدهاى کشور بیش از ۳۰ برابر و میزان تولید برق بیش از ۱۴ برابر افزایش یافته است.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۳۰
مهدی مینایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی