در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

زندگی درخشان هدایتگران راه نجات ؛ انبیاء و اولیاء الهی !
سعی میکنم خوشه ای از خرمن گهربار برچیده در معرض نمایش علاقمندان به زندگی پاک و سالم قرار دهم .
تا سبک زندگی ما همچون ستارگان درخشان آسمان انسانیت و بندگی الهی گردد.
به لطف و عنایت الهی

پیوندهای روزانه
پیوندها

فتنه ۸۸؛ طراحى دشمنان، یا یک تصادف اتفاقى؟


| چکیده: بعد از گذشت حدود ۹ سال از وقوع فتنه ۸۸، در آستانه نهم دى ماه سالروز بصیرت مثال زدنى ملت ایران هنوز این سؤال ممکن است مطرح شود که آیا همچنان نیاز به یادآورى و بازخوانى آن حادثه وجود داردیا خیر؟ در این باره دو دیدگاه در سطح جامعه و مخصوصا کارشناسان و سیاستمداران ارائه مى‏شود؛ نخست این‏که برخى معتقدند، یادآورى مجدد و هر ساله فتنه سال ۸۸ انسجام داخلى را از بین مى‏برد و این امر ضد وحدت ملى است؛ دسته دوم نیز بر این باور هستند که، نه فقط وقایع و تحولات پیچیده سال ۸۸، بلکه همه رویدادهاى حساس تاریخ کشور و مخصوصا رخدادهاى بعد از پیروزى انقلاب اسلامى باید در زمان خود و حسب اقتضائات و به قصد درس گرفتن و عبرت آموزى بازخوانى شود.

به نظر مى‏رسد باید حق را به معتقدین دسته دوم داد؛ تاریخ آزمایشگاه انسان‏ها و جوامع و بستر آزمون در تحولات سیاسى و اجتماعى است و لذا بازخوانى روایت‏هاى تاریخى به ما این امکان را مى‏دهد که دچار اشتباه مجدد نشویم و هزینه‏هایى که در یک مقطع بر کشور تحمیل شده را از نو تکرار نکنیم؛. وانگهى؛ فتنه ۸۸ به فرموده رهبر معظم انقلاب طراحى دشمنان خارجى براى تقابل مردم با نظام جمهورى اسلامى و انقلاب اسلامى بوده است؛ و حماسه ۹ دى به‏خوبى این مرز بندى را مشخص و آشکار نمود؛حال چرا باید بازخوانى این مقطع حساس تاریخ انقلاب،موجب پدید آمدن صحنه‏ها و اتفاقات علیه انسجام و یکپارچگى ملى شود؟ آن هم حادثه‏اى که رهبر معظم انقلاب اسلامى فرمودند؛ آینده بیشتر از گذشته خسارت‏هاى وارد شده در پى فتنه ۸۸ را آشکار خواهد نمود.

در این مقاله، سعى شده است به این سوالات اساسى پاسخ داده شود که تحولات مربوط به پیش از شکل‏گیرى و علنى شدن فتنه، تصادفى و به یکباره اتفاق افتاده و یا این‏که طراحى شده از سوى عوامل داخلى و خارجى بوده است؟ }

پس از وقوع و استمرار فتنه ۱۳۸۸، فرضیات، سؤالات و پاسخ‏هایى درباره چرایى آن مطرح شد. برخى مبتنى بر فهم جناحى - سیاسى و برخى مبتنى بر درک فردى خود از روند اتفاقات صورت‏گرفته علتى را براى آن طرح و ارائه کردند. برخى آن‏را تک عامل و برخى از علل ترکیبى براى تحلیل آن استفاده کردند. بعضى علت آن‏را یک تصادف ساده و عده‏اى بر پیچیده بودن فتنه اصرار داشتند. برخى ریشه آن‏را در علوم انسانى غرب مى‏دانستند و برخى آن‏را حاصل تنفر تولیدى در صحنه انتخابات اعلام کردند. اما عمده مفروضات طرح شده درباره علل آن‏را مى‏توان به شرح ذیل دانست و در نهایت درصدد اثبات فرض صحیح برآمد.

V ۱- فرض‏هاى احتمالى علل وقوع فتنه‏۱۳۸۸

۱-۱- برخوردهاى غیر اخلاقى احمدى نژاد؛ برخى از افراد ازجمله على مطهرى و برخى دیگر از اصلاح‏طلبان علت وقوع فتنه را برخوردهاى غیر اخلاقى احمدى نژاد نظیر نشان دادن عکس همسر موسوى در تلویزیون یا نام بردن ازهاشمى و ناطق نورى در مناظرات مى‏دانند و معتقدند بداخلاقى وى منجر به رشد تنفر و در نتیجه ایجاد کینه در این افراد و حامیان آنان شد. این فرض با اندکى تأمل قابل رد است، چراکه شعارهاى داده شده در خیابان‏هاى تهران در طول شش ماه فتنه، متوجه احمدى نژاد یا عملکرد وى نبود. شعارها معمولاً معطوف بر رد و نفى آرمان‏هاى انقلاب اسلامى (نفى حمایت از غزه و لبنان) رد نوع نظام مستمر (جمهورى ایرانى) و اصول انقلاب اسلامى (اصل ولایت فقیه) و جهت‏گیرى‏هاى فیزیکى و میدانى متوجه بسیج و مساجد محل استقرار بسیج بود. بنابراین در شش ماه استمرار فتنه کسى با احمدى نژاد کارى نداشت و حملات متوجه اصل نظام و کلیت آن بود.

۱-۲- کم ظرفیتى موسوى و باور او به آمارهاى غلط؛ فرض دوم این است که موسوى فرد کم ظرفیتى بود. چون آمار غلط یا نظرسازى به وى داده بودند و پیروزى به باور وى تبدیل شده بود. بنابراین کم ظرفیتى وى از یک سو و باور به پیروزى از سوى دیگر باعث عصبانیت و خروج از منطق شد و وى به‏صورت شتابزده در مقابل قانون،رهبرى و نظام قرار گرفت. این فرض نیز باطل است. چراکه وى تعمداً راه‏هاى عرفى - حقوقى منجر به احقاق حق را طى ننمود و توصیه‏هاى عیان و نهان رهبرى نظام و صدها نخبه ومسؤول کشور که به ملاقات وى مى‏رفتند نیز نتیجه نداد و به‏رغم گذشت ۱۸ ماه از انتخابات و صدور بیش از بیست بیانیه، نه سندى مبتنى بر وقوع تقلب ارائه کرد و نه حاضر به تفاهم بر سر راه کار مشترک براى بررسى ادعاهاى خود شد.

۱-۳- فرضیه تقلب در انتخابات؛ فرض سوم این‏که در انتخابات تقلب شده است. در رد این فرض، فاصله‏۱۱میلیونى رأى، مهم‏ترین منطق است. علاوه بر آن در طول ۱۸ ماه آزادى رهبران فتنه، هیچ سندى ارائه نشد و آقایان تاج زاده، خاتمى، صفایى فراهانى، نبوى و موسوى لارى بر عدم امکان تقلب سیستماتیک در ایران تأکید کردند.

۱-۴- عدم آگاهى موسوى از طراحى فتنه؛ فرض چهارم این است که اگر این مسأله طراحى هم بوده است، ربطى به موسوى نداشت. چراکه کاندیداى اصلاح‏طلبان تا سه ماه قبل از انتخابات، موسوى نبود. اگر طراحى هم بوده به شرط ورود خاتمى بوده است. اما چون خاتمى از گروه انتخابات خارج شد، این طراحى به همان صورت سابق به اجرا درآمد و احتمالاً موسوى به‏صورت کلى از آن خبر نداشته است و به‏نوعى در دام حزب مشارکت و سازمان مجاهدین و تا حدودى مجمع روحانیون و کارگزاران سازندگى افتاده است. این فرض نیز به دلیلى که در فرض بعدى مى‏آید باطل است و اسناد موجود، چیز دیگرى را نشان مى‏دهد.

۱-۵- طراحى عمیق فتنه و آگاهى موسوى از آن؛ بر طبق اسنادى که در ادامه خواهد آمد، آنچه که از روز۲۳/۳/۸۸ در ایران به وقوع پیوست، مبتنى بر یک طراحى عمیق بوده و شخص موسوى نیز کاملاً از آن مطلع بوده است. این ادعا را مى‏توان به‏صورت شفاف و منصفانه اثبات کرد. قبل از پرداختن به اثبات این مسأله یادآورى تفاوت‏هاى انتخابات ۱۳۸۸ با همه انتخابات پیشین نیز قابل تأمل است.

V ۲- تفاوت‏هاى انتخابات ۱۳۸۸ با بقیه انتخابات کشور

بدون فهم دقیق تفاوت‏هاى انتخابات ۱۳۸۸ با سایر انتخابات گذشته کشور به‏ویژه در حوزه فعالیت سیاسى اصلاح‏طلبان، درک طراحى کلى فتنه نیز قدرى مشکل است. اگرچه سخنان موسوى که در ادامه مى‏آید قطعى بودن طراحى را گوشزد مى‏کند، اما از آن‏جا که تفاوت‏هاى ایجادشده خود بخشى از طراحى است، ذکر آن براى تحلیل نهایى لازم و ضرورى است.

۱-۲- انتخاب رنگ؛ انتخاب رنگ توسط یک کاندیدا، براى اولین بار صورت مى‏گرفت و این‏را نمى‏توان صرفاً یک تدبیر انتخاباتى دانست. چراکه در جلسه تیرماه ۱۳۸۷ (یازده ماه قبل از انتخابات) حزب مشارکت با موضوع «بررسى راه‏هاى بدست گرفتن قدرت» با صراحت از «انقلاب مخملین»، «راه چهارم»، «تئورى جین شارپ» و...سخن به میان مى‏آید. حال آن‏که در ایران یک راه بیشتر براى رسیدن به قدرت وجود ندارد و آن هم صندوق رأى است. به هر حال رنگ سبز ابتدا نماد اعتقادى، سپس نماد انتخاباتى، بعد از آن نماد اعتراضى و نهایتاً به نماد براندازى تبدیل شد و اپوزیسیون خارج از کشور نیز از آن استفاده مى‏کرد.

۲-۲- تجمع‏هاى شبانه هفته‏هاى قبل از انتخابات؛ این مسأله چیز جدیدى بود. سابقه قبلى نداشت که جوان‏ها تا صبح در خیابان‏هاى تهران و برخى شهرها پایکوبى کنند و شعار دهند که بعداً معلوم شد این تجمعات مبتنى بر یک سازماندهى بوده است که موسوى اهداف آن‏را در مصاحبه با هفته‏نامه تایمز لو مى‏دهد (در ادامه خواهد آمد) این تجمعات گرانیگاه همه برنامه‏ریزى‏ها براى بعد از انتخابات است.

۲-۳- القاى تقلب چند ماه قبل از انتخابات؛القاى تقلب چند ماه قبل از انتخابات بسیار پرحجم و بى‏سابقه بود به‏صورتى که مقام معظم رهبرى در اول فروردین‏۱۳۸۸ در مشهد نسبت به آن تذکر دادند، اما فایده‏اى نداشت. کمیته‏هاى سى گانه صیانت از آراء در کشور تشکیل شد و نظارت شوراى نگهبان به سخره گرفته شد. شعارهایى در خیابان‏هاى تهران به جوانان تزریق مى‏شد که آنان با صراحت مى‏گفتند: «اگر تقلب بشه، ایران قیامت میشه»، «اگر تقلب نشه، موسوى برنده میشه.» یعنى پذیرش سلامت انتخابات فقط یک راه دارد و آن هم پیروزى موسوى است.

۲-۴- القاى پیروزى در روزهاى پایانى تبلیغات؛ برنامه‏ریزان موسوى دوگانه تقلب- پیروزى را به جوانان تزریق و شخص موسوى در عصر جمعه، قبل از هرگونه شمارش آراء، خود را «برنده قطعى، قطعى با فاصله زیاد» معرفى کرد تا اگر شکست خوردند، جماعتى که به پیروزى خود و تقلب طرف مقابل باور دارندانگیزه حضور در خیابان‏ها را داشته باشند. این اعلام پیروزى مبتنى بر یک فرمول طراحى شده بود که مرحله به مرحله باید اجرا مى‏شد تا صبح شنبه آمادگى روانى حامیان جهت بازگشت به خیابان بعد از ۴۸ ساعت از پایان تبلیغات حفظ شود.

V ۳- کدام نحله اصلاحات محور طراحى بود؟

اصلاح‏طلبان در یک تقسیم‏بندى کلى به سه دسته تقسیم مى‏شوند:

۳-۱- اصلاح‏طلبانى که به‏دنبال تفسیرهاى متسأهل از قانون اساسى هستند.

۳-۲- مشروطه‏خواهانى که ضمن قبول اصل نظام دینى به‏دنبال تشریفاتى کردن جایگاه ولایت فقیه با هدف برقرارى دموکراسى حداکثرى هستند. (طبق مدعاى خودشان) مشروطه‏خواهان الگوى چالز، پادشاه انگلستان را بارها مثال زده‏اند که چگونه قدرت وى محدود و حکومت انگلستان مشروطه شد.

سعید حجاریان و دوستانش با نوشتن کتاب و چندین مقاله به جاى حذف ولایت فقیه به‏دنبال تشریفاتى کردن آن هستند و اسم آن‏را «مشروطه‏خواهى» گذاشتند تا بتوانند با دوگانه مطلقه- مشروطه، نظام‏هاى استبدادى را با نظام ولایت فقیه قیاس و همانندسازى نمایند. از سخنان موسوى در مصاحبه با هفته‏نامه تایمز چنین برمى آید که این نحله محور طراحى فتنه بوده است.

۳-۳- نحله سوم اصلاح‏طلبان، جمهورى خواهان تمام عیارى هستند که اکبر گنجى و سروش و سازگارا محور اصلى آنان بودند. این نحله به‏دلیل حضور کمرنگ خود در داخل کشور، نقش کمترى در طراحى فتنه داشت.

V ۴- غایت طراحى فتنه‏

غایت طراحى در هر دو صورت شکست یا پیروزى فشار بر نظام بوده است. درمیدان نگه داشتن طرفداران که با دوگانه پیروزى - تقلب تحریک و تهییج شده بودند و طرح مطالباتى به‏منظور فشار بر رهبرى و عقب‏نشینى از مسائلى مانند نظارت استصوابى، وادار کردن رهبر ى به عدم حمایت از دولت مستقر (احمدى نژاد) و انداختن همه مشکلات بر گردن رهبرى، انجام اصلاحات در قوانین و افراد شوراى نگهبان و قوانین انتخابات و مطبوعات و تبیین مجدد اختیارات ریاست جمهورى و... با هدف فشار به نظام انجام شد. مشروطه‏خواهان در صدد براندازى ماهوى نیستند، اما سخنان موسوى در مصاحبه با هفته نامه تایمز به‏صورتى است که متأسفانه برداشت براندازى نیز از آن استنباطشود.

از جلسه ۱۷/۴/۸۷ حزب مشارکت چنین بر مى‏آید که آوردن مردم در خیابان‏ها و «کارگر شدن» آن مطلوب نظر بوده است. اعتقاد به نظریه جین شارپ و اجراى آن در ایران، پیشنهادى است که سعید حجاریان در جلسه مذکوردهدسعید حجاریان در آن جلسه مى‏گوید؛ «این یعنى مردم از این طرف و آن طرف در جایى مثل پارک ملت جمع شود و این جمعیت کارگر شود و رهبر آنان برود با رژیم چانه بزند.» بنابراین نظر ایشان براندازى ماهوى و بنیان کن نیست، بلکه استحاله و عقب‏نشینى مدنظر است. اما در آن جلسه افرادى مثل تاج‏زاده مسائل تندترى را طرح و به چهار انقلاب رنگى در چهار کشور قرقیزستان، اوکراین، یوگسلاوى و گرجستان اشاره مى‏کند و دیگران هم نظراتى را در این خصوص مى‏دهند.

از سخنان موسوى در مصاحبه با هفته‏نامه تایمز چنین برمى آید که غایت طراحى در هر دو صورت (پیروزى یا شکست) براى تولید هزینه براى نظام بوده و راهبردهاى مشخصى براى هر دو حالت تعریف شده بود.

V ۵- اثبات آگاهى موسوى از طراحى‏

رفتارها و سخنان موسوى در روزهاى تبلیغات انتخاباتى و قبل از آن نشان مى‏داد که وى در برخى حوزه‏ها نگاهى متفاوت از امام(ره) دارد، اما چون در طول بیست سال گذشته سکوت کرده بود، به تعبیر محمدعلى ابطحى همانند هندوانه سر بسته بود و قابل قضاوت نبود. وى بر خلاف نامه امام(ره) به محتشمى پور درباره نهضت آزادى، هنگام پرسش از وى، با نیکى از آنان یاد مى‏کرد و حاضر نبود نگاه امام(ره) را بازخوانى کند. اما سؤالى که بعد از انتخابات پاسخ آن روشن شد این بود که چگونه اعضاى حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب حاضر شدند از خاتمى عدول نموده و پشت سر موسوى قرار گیرند؟ آنان به‏دنبال تحول اساسى در نظامات و روابط مردم و حاکمیت بودند. آیا این مطالبات توسط موسوى محترم شمرده شده بود؟ آیا موسوى قول برآوردن مطالبات را به آنان داده بود؟

در بین همه سخنان موسوى از مصاحبه ۲۱/۳/۸۸ (یک روز قبل از انتخابات، پنج‏شنبه استراحت کاندیداها و ممنوعیت تبلیغات) با هفته‏نامه تایمز برمى آید که طراحى خطرناکى براى نظام انجام شده بود. البته در روزهاى منتهى به انتخابات برخى افراد که با محافل امنیتى مرتبط بودند از طراحى انقلاب رنگى سخن مى‏گفتند. برخى تشکل‏ها و برخى روزنامه‏ها قبل از انتخابات اعلام کردند که چینش رفتارها و فرمول‏بندى فرآیندها، حکایت از انقلاب مخملین دارد که بعد از انتخابات درستى این سخن هویدا شد. موسوى در آن مصاحبه پرده از طرحى خطرناک که به یقین شاخه مشروطه‏خواه اصلاح‏طلبان براى وى طراحى کرده بودند، برمى دارد و از آن‏جا که وى شخصیتى کم ظرفیت و فاقد سعه‏صدر و پیچیدگى است، ناشیانه این طرح را لو مى‏دهد. خبرنگار تایمز از وى مى‏پرسد: «اگر شما پیروز انتخابات شوید براى اجراى دیدگاه‏هایتان، با توجه به اختیارات رهبرى در نظام جمهورى اسلامى ایران چگونه عمل خواهید کرد؟» یک انسان سیاست‏مدار و درون نظام اکنون باید چه پاسخى به یک رسانه غربى بدهد؟ اهداف طراحى انجام شده از یک سو و مشى روشنفکرى وى از سوى دیگر منجر به این پاسخ مى‏شود: «تجمعات چشم‏گیر هفته‏هاى گذشته احتمالاً ماهیت و ساختار قدرت را به نحو بنیادین دگرگون خواهد ساخت.» در جمله بالا چند مسأله مهم نهفته است. اول این‏که وى در صورت پیروزى نیز به‏دنبال انجام عملیات سیاسى و خیابانى در داخل کشور بوده است و با صراحت از تجمعات شبانه هفته‏هاى گذشته به‏عنوان یک ظرفیت براى بعد از پیروزى نام مى‏برد. دوم این‏که سطح مواجهه با نظام را با استفاده از «تجمعات چشم‏گیر هفته‏هاى گذشته»، «بنیادین» مربوط به «ماهیت» و «ساختار قدرت»، «دگرگون‏ساز» مى‏داند. واژه‏هاى مذکور پیامى جز تغییر اساسى در ساختار قدرت ندارد. سوماً وى غایت حرکت خود را مواجهه با احمدى نژاد و رفتارهاى وى در مناظرات اعلام نمى‏کند، بلکه با فرض پیروزى، از تجمعات چشم‏گیر هفته‏هاى گذشته براى «فشار بر نظام» استفاده خواهد کرد. این یعنى همان مشروطه‏خواهى سعید حجاریان و دوستانش به‏عنوان معماران اصلى فتنه. این مهم را سعید حجاریان چندین بار دیگر و درکتاب مشروطه‏خواهى نیز بدان اشاره دارد و شاهد مثال خود را ملکه انگلستان و فرایند تحقق مشروطه در مقابل نظام مطلقه انگلستان مى‏داند. اما این‏که موسوى از واژه «تغییر ماهیت و ساختار قدرت» استفاده مى‏کند، قدرى مبهم است. شاید هدف وى ایجاد تغییراتى در قانون اساسى براى نزدیک کردن شاخص‏هاى دموکراسى غربى با شاخص‏هاى نظام سیاسى در ایران بوده است که هنوز این‏را روشن نکرده است.

دکتر مرندى نماینده مجلس و وزیر پیشین بهداشت و درمان مى‏گوید: «به موسوى گفتم این مصاحبه را تکذیب کن، اما حاضر به این کار نشد.» اما سؤال دیگرى که خبرنگار هفته‏نامه تایمز از موسوى مى‏پرسد درباره شکست است. پاسخ موسوى حکایت از روشن بودن تصمیم بعد از شکست در انتخابات دارد. هم‏چنین نشانگر این مسأله است که چرا موضوع جلسه ۱۷/۴/۸۷ حزب مشارکت «بررسى راه‏هاى به دست گرفتن قدرت» بوده است.

خبرنگار از موسوى مى‏پرسد: «اگر شما در انتخابات شکست بخورید به این جوانانى که در خیابان‏ها رقص‏کنان و شادند چه خواهید گفت؟ اصلاً به همه طرفدارانتان چه خواهید گفت؟» پاسخ یک انسان عاقل و معتقد به نظام و انقلاب چه مى‏تواند باشد؟ (سؤال از شکست است نه تقلب). موسوى مى‏توانست بگوید اگر شکست خوردم که طبیعت دموکراسى است. اما اگر مسأله‏اى غیر طبیعى در کار باشد از همه ظرفیت‏هاى قانونى براى احقاق حقوقم استفاده خواهم کرد و...، اما وى طراحى بعد از شکست را با عریانى تمام لو مى‏دهد و در جواب مى‏گوید «پیام من قبلاً به آن‏ها رسیده است (آنان که در خیابان‏ها رقص‏کنان و شادند) تغییر از مدتى قبل آغاز شده است. پیروزى در انتخابات بخشى از این تغییر است، بخش‏هاى دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ عقب‏گردى در کار نخواهد بود.»

در این جمله چند تصمیم و برنامه قابل احصاء است:

۱-   قرار نیست بنده شکست را بپذیرم و راحت از کنار آن عبور کنم.

۲-   تجمعات خیابانى هفته‏هاى گذشته براى اهداف بعد انتخابات پیش‏بینى شده است.

۳-   این تجمعات سازمان یافته است (پیام من قبلاً به آن‏ها رسیده است) و تجمع‏کنندگان هم مى‏دانند که چه کارى باید از فرداى انتخابات صورت گیرد.

۴-   ما تغییر را شروع کرده‏ایم. (تمرین تجمعات).

۵-   پیروزى یکى از اقدامات ما است که در صورت عدم پیروزى راه‏هاى دیگرى را مد نظر داریم. (بخش‏هاى دیگر ادامه پیدا خواهدکرد).

۶-   هیچ‏کس و هیچ چیز نمى‏تواند ما را از ادامه راه باز دارد. (هیچ عقب‏گردى درکار نخواهد بود).

بنابراین اصرار مطلق بر ابطال انتخابات و عدم توجه به توصیه‏ها و تذکرات رهبرى و دیگر دلسوزان انقلاب که به‏صورت مستمر با وى ملاقات مى‏کردند مؤید این است که طراحان نمى‏توانند حلقه‏هاى فرمول طراحى شده را از امتداد هم خارج کنند و باید مسیر طراحى شده طى شود. خصوصاً این‏که دستگیرى طراحان فتنه پس از انتخابات باعث خلأ مشورتى آنان با موسوى شد و وى قادر به جایگزینى راهبرد جدید نبود.

برگزارى رفراندوم به‏خاطر صحت و سقم انتخابات، آخرین مرحله این فرمول بود که توسط خاتمى اعلام شد. یعنى بعد از مشارکت ۸۵ درصد مردم، باید مجدداً حاکمیت رفراندوم «صحت» برگزار کند و این چیزى غیرقابل انجام بود، اما مى‏توانست نانى براى اصلاح‏طلبان در افکار عمومى بپزد.

V ۶- چرا فتنه ناکام ماند؟

عوامل متعددى موجب گردید تا فتنه به سرانجام نرسد. ممکن است تحلیل‏گران مختلف نظرات متفاوت داشته باشند که به جاى خود محترم است. اما این عوامل را مى‏توان اجمالا بیان کرد:

۱-۶- جایگاه رهبرى دینى؛ تلقى طراحان از جایگاه رهبرى در افکار عمومى اشتباه بود. این همان اشتباهى بود که بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمورى ۱۳۷۶ تجدیدنظرطلبان انجام دادند و مبتنى بر تفسیر «رأى نه به جمهورى اسلامى»، براى اداره کشور برنامه‏ریزى کردند. اما در سال ۱۳۸۸ خطبه ۲۹/۳/۸۸ مقام معظم رهبرى باعث گردید تا جمعیت حاضر در ۲۵ خرداد هرگز به خیابان‏ها برنگردند. آن جمعیت در ادعاى طراحان، بالاى دو میلیون و طبق برآوردهاى دستگاه‏هاى رسمى بالاى پانصد هزار نفر بود. اما در روزهاى بعد هرگز جمعیت بالاى سى هزار نفر درخیابان‏هاى تهران مشاهده نشد. این اتفاق متأثر از آن خطبه و این جمله آن بود که «خط انقلاب چهل میلیون رأى دارد» و «من به ملت ایران اطمینان مى‏دهم که نظام جمهورى اسلامى ایران اهل خیانت به آراء شما نیست.» دیگر این‏که نباید تدابیر رهبرى، همچون توجه به خواسته‏هاى نمایندگان موسوى و دیگرکاندیداها و وقت‏گذارى براى حل مسأله را فراموش نمود.

۲-۶- فاصله رأى به‏عنوان یک فریاد بلند؛ در کشورهاى چهارگانه‏اى که انقلاب رنگى در آن‏ها محقق شد، فاصله آراء دو طرف به حداکثر پنج درصد مى‏رسید. یعنى فاصله رأى دو جناح موجود که یکى در درون حاکمیت و دیگرى در خارج آن بود، بین‏۴۷ درصد تا ۵۳ درصد، ۴۸ درصد تا ۵۲ درصد فاصله داشت. اما فاصله ۱۱ میلیون نفرى رأى دو کاندیدا در سال ۱۳۸۸ خود منطق گویایى بود که بخشى از فرآیند اقناع‏سازى را انجام مى‏داد. افراد از خود مى‏پرسیدند ۱۱ میلیون تقلب را چند نفر باید انجام دهند و چگونه است که حدیث امیرالمؤمنین على ((ع)) مبنى بر این‏که اگر حرف از دو نفر رد شد پخش مى‏شود، محقق نمى‏شود؟ فاصله رأى و جایگاه رهبرى دو مؤلفه‏اى بودند که طراحان در طراحى خود بدانها توجه نکرده بودند و در برآوردهاى احتمالى چنین برآوردى را قابل تحقق ندانسته بودند.

۳-۶- حضور تمام‏کننده مردم در صحنه؛ قیام ۹ دى که حاصل‏۸ ماه صبورى و سعه صدر بود، با حضور چهل میلیونى مردم در فاصله‏اى کوتاه از پرده‏درى روز عاشورا به وقوع پیوست. آن جمعیت و آن هیبت، تمام‏کننده و انفعال‏ساز بود. دو عامل دیگر که باعث شکست فتنه شد، مربوط به طراحان فتنه و مجریان آن بود که به سان ضربه‏اى بر پشت سر آنان محسوب شد.

۴-۶- عبور از خطوط قرمز امام و انقلاب؛ شعار علیه غزه و لبنان که قبل از آن در سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستى قرار داده شده بود، موجب تعجب همگان شد که چگونه مى‏توان باور کرد، کسى‏که خود را نخست‏وزیر امام(ره) مى‏داند، طرفدارانش علیه اصلى‏ترین آرمان‏هاى امام(ره) شعار دهند و وى ابراز برائت نکند. مطالبه «جمهورى ایرانى» یعنى به چالش کشیدن یکى از شعارهاى اصلى انقلاب از سه شعار «استقلال،آزادى، جمهورى اسلامى» مسأله دیگرى بود که ارتباطى با تقلب نداشت و دروغین بودن تقلب و اهداف براندازانه را گوشزد مى‏کرد. شعار علیه اصل ولایت فقیه نیز مسأله‏اى بود که فاصله این جماعت و امام(ره) را زیاد مى‏کرد و پارادوکس آنان را برملا مى‏ساخت.

۵-۶- عبور از خطوط قرمز تشیع؛ پرده درى در روز عاشورا، توهین به هیأت‏هاى مذهبى و ضرب و شتم مذهبیون در این روز توسط چهره‏هاى معلوم الحال و زنان بدحجاب نشانگر این بود که نه تنها نظام جمهورى اسلامى، بلکه کلیت اسلام و تشیع به مبارزه طلبیده شده است و از آن‏جا که موسوى سیاست‏مدار نبود، این جماعت را «خداجوى» خواند تا آخرین میخ‏ها را بر تابوت فتنه بکوبد. فهم اشتباه دیگر آنان این بود که نظام جسارت برخورد با ما را ندارد. اما نظام بعد از ۱۸ ماه فرصت و صبر و روشن شدن برخى زوایا و عدم ارائه سندى براى تقلب، تصمیم خود را گرفت و مبتنى بر رأفت اسلامى اعدام را به حصر تقلیل داد تا از کشته شدن بیشتر مردم و هدر رفتن انرژى کشور و مسؤولین در مسیر باطل جلوگیرى شود.

V نتیجه‏

فتنه ۸۸ با همه خسارت‏ها و چالش‏هایى که در ساحات مختلف ازجمله تلاش براى ایجاد تزلزل در مبانى ایدئولوژیک نظام، تشجیع دشمنان بیرونى علیه جمهورى اسلامى، خدشه به حیثیت و آبروى بین‏المللى کشور، خسارات مادى و معنوى، کشته و زخمى شدن تعدادى از بى‏گناه از هر دو طرف، تخریب اموال مردم و دولت و... داشت، با اقتدار و توانمندى نظام و مدیریت داهیانه رهبرى به فرصت و ظرفیت جدى از رویش مدیریت انقلابى و مردمى در دهه سوم انقلاب تبدیل شد و دستاوردهاى بى‏شمارى را به جا گذاشت که به مهم‏ترین آن‏ها به‏صورت اجمال مى‏توان چنین اشاره کرد:

۱-   باخوانى و تثبیت مجدد نقش رهبرى در جامعه دینى و تمام کنندگى وى؛

۲-   اثبات مجدد قدرت بسیج گرى نظام و جایگاه مردمى آن؛

۳-   توجه حزب‏الله ونظام به فضاى سایبر؛

۴-   عریان شدن چهره نفاق‏۲۰ساله در درون نظام؛

۵-   اثبات مجدد دشمنى غرب. 2

فرض سوم این‏که در انتخابات تقلب شده است. در رد این فرض، فاصله‏۱۱میلیونى رأى، مهم‏ترین منطق است. علاوه بر آن در طول ۱۸ ماه آزادى رهبران فتنه، هیچ سندى ارائه نشد و آقایان تاج زاده، خاتمى، صفایى فراهانى، نبوى و موسوى لارى بر عدم امکان تقلب سیستماتیک در ایران تأکید کردند.

از سخنان موسوى در مصاحبه با هفته‏نامه تایمز چنین برمى آید که غایت طراحى در هر دو صورت (پیروزى یا شکست) براى تولید هزینه براى نظام بوده و راهبردهاى مشخصى براى هر دو حالت تعریف شده بود. او در این مصاحبه پرده از طرحى خطرناک که به یقین شاخه مشروطه‏خواه اصلاح‏طلبان براى وى طراحى کرده بودند، برمىدارد و از آن‏جا که وى شخصیتى کم ظرفیت و فاقد سعه‏صدر و پیچیدگى است، ناشیانه این طرح را لو مى‏دهد.

تلقى طراحان از جایگاه رهبرى در افکار عمومى اشتباه بود. این همان اشتباهى بود که بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمورى ۱۳۷۶ تجدیدنظرطلبان انجام دادند و مبتنى بر تفسیر «رأى نه به جمهورى اسلامى»، براى اداره کشور برنامه‏ریزى کردند. اما در سال ۱۳۸۸ خطبه ۲۹/۳/۸۸ مقام معظم رهبرى باعث گردید تا جمعیت حاضر در ۲۵ خرداد هرگز به خیابان‏ها برنگردند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۳۰
مهدی مینایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی