در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

در آینه قرآن و عترت

نکات و ظرائف معرفتی ، که گاه به ذهن حقیر می رسد

زندگی درخشان هدایتگران راه نجات ؛ انبیاء و اولیاء الهی !
سعی میکنم خوشه ای از خرمن گهربار برچیده در معرض نمایش علاقمندان به زندگی پاک و سالم قرار دهم .
تا سبک زندگی ما همچون ستارگان درخشان آسمان انسانیت و بندگی الهی گردد.
به لطف و عنایت الهی

پیوندهای روزانه
پیوندها

قدم های هفتگانه انس با قرآن و حدیث

يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۳۱ ب.ظ

خلاصه قدم های هفتگانه انس با قرآن و حدیث 

تاریخ انتشار : 1398/8/27

 

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّ حِیمِ

« خلاصه قدم های انس با قرآن و حدیث » در هفت قدم

برنامه ای در جهت انس بیشتر اقشار مختلف جامعه(با حداقل سواد دیپلم)، طلاب و دانشجویان با قرآن کریم و احادیث

پنج وظیفه ما نسبت به قرآن کریم

1- انس و قرائت دائمی قرآن: ﴿فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ: هرچه از قرآن برای شما آسان است بخوانید﴾«مزّمل، 20»

2- زیباخواندن قرآن: ﴿وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً: قرآن را با آرامش و صدای خوش تلاوت کن﴾«مزّمل، 4»

3- حفظ قرآن: تمجید قرآن از حافظان قرآن: ﴿بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فی صُدُورِ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾«عنکبوت، 49»

نبی اکرم ص: « کسیکه چیزی از قرآن در سینهاش نیست، مانند خانه ویرانه است »( میزان الحکمة، ج 9، ص 340 ) بنابراین اگر حفظ تمام قرآن هم ممکن نباشد، باید برای حفظ بخشی از قرآن با دو روش ذیل که در توان همه افراد است، تلاش نمود: تلاوت روزانه حداقلّ 50 آیه + حفظ موضوعی لااقل 300 آیه.

4- تدبر در قرآن: ﴿کتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْک مُبارَک لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ: کتابی باعظمت را به سوی تو فرستادیم که پر خیر و برکت است تا همگان در آیات آن بیندیشند﴾صاد، 29

5-عمل به دستورات قرآن(ربّانی شدن): ﴿کونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکتابَ وَ بِما کنْتُمْ تَدْرُسُون: از آن روی که کتاب آسمانی را به مردم یاد می دادید و معارف و احکام آن را فرا میگرفتید، مردانی الهی باشید﴾)آل عمران، 79 »بنابراین برای « ربّانی شدن» باید به یادگیری و تدریس و نشر معارف قرآن کریم پرداخت

سه وظیفه ما نسبت به احادیث اهل بیت ع

1- حفظ دست کم 40 حدیث و به کار بستن آن: امام صادق ع فرمودند هرکس که چهل حدیث از احادیث ما را حفظ کند، خدا در روز قیامت او را عالمی فقیه مبعوث می کند. « الکافی، ج 1، ص 49»

2- بیان احادیث حفظ شده در محافل: پیامبر اکرم ص: احادیث را حفظ کنید و به دیدار هم بروید و حدیث بگویید، چراکه حدیث صیقل دلهاست؛ قطعاً چنین است که دلها زنگار می گیرد همانطور که شمشیر زنگ می زند، و جلای دل زنگار گرفته، حدیث است. « الکافی، ج 1، ص 41»

3- نشر کلمات اهل بیت ع در سراسر دنیا: امام رضا ع خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده بدارد، به این نحو که علوم ما را فرا گرفته و آن را به مردم نیز بیاموزد، زیرا اگر مردم زیبائی و شُکو ه سخن ما را دریابند حتماً به ما گرایش پیدا کرده و پیرو ما می شوند. « معانی الاخبار، ص 180»

میان تمام کتب حدیث « نهج البلاغه و صحیفه سجادیه»جایگاه رفیعی دارند به طوری که امام و رهبری سه کتاب » قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را « در «کتاب انس» می دانند.

1- امام خمینی ره: ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است. . . از امام معصوم ماست. . . ما مفتخریم که. . . صحیفه سجادیه این زبور آل محمد ص. . . از ما است. «وصیت نامه، ص 6»

2- رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله: توصیه می کنم که شما عزیزان با نهج البلاغه انس پیدا کنید. . . اگر خدای متعال توفیق داد و یکقدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفه سجّادیه که علی الظّاهر فقط کتاب دعاست، اما آن هم مثل نهج البلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمندانه انسان است انس بگیرید. « 78/9/1»

با صرف روزانه نیم ساعت و در 365 روز

می توان با انجام 7 قدم به وظایفی که بیان شد، تا حد قابل قبولی عمل کرد:

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۱۷
مهدی مینایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی